Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Alkuopetusikäisten oppilaiden lukemisasenteen ja luetun ymmärtämisen arviointi : Onko alkuopetusikäisen oppilaan itsearvioidulla lukemisasenteella vaikutusta siihen, miten oppilas suoriutuu luetun ymmärtämistä mittaavista tehtävistä?

Pihlajamäki, Sini (2023-03-22)

Alkuopetusikäisten oppilaiden lukemisasenteen ja luetun ymmärtämisen arviointi : Onko alkuopetusikäisen oppilaan itsearvioidulla lukemisasenteella vaikutusta siihen, miten oppilas suoriutuu luetun ymmärtämistä mittaavista tehtävistä?

Pihlajamäki, Sini
(22.03.2023)
Katso/Avaa
Pihlajamaki_Sini_opinnayte.pdf (679.2Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023040635316
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia, millaisia tyyppejä alkukasvatusikäisistä oppilaista
voidaan muodostaa lukemisasenteen laadun ja luetun ymmärtämisen taitojen suhteen.
Tutkimuksen tarkoituksena oli myös selvittää, onko myönteisesti ja kielteisesti lukemiseen
suhtautuvien lasten suoriutumisessa eroja luetun ymmärtämistä mittaavan Orava-testin eri osa alueilla ja miten lukemisasenne näkyy oppilaan luetun ymmärtämistä mittaavien tehtävien
ratkaisemisessa.

Tutkielmani on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tämän tutkielman tutkimusaineisto
koostuu oppilaiden itse täyttämistä kyselylomakkeista, joilla on pyritty selvittämään oppilaiden
lukemisasenteiden laatua sekä luetun ymmärtämisen taitoja. Aineisto on luokiteltu tässä
tutkimuksessa tyypittelemällä, joka on tutkimusaineiston luokittelun laadullinen menetelmä.
Tutkielmassa hyödynnetty aineisto on kerätty osana LUJA-hanketta. Hanke järjesti kirjoihin ja
lukemiseen sitouttavaa ryhmätoimintaa lukemiseen tukea tarvitseville oppilaille: sekä suomen
oppijoille että muille tukea tarvitseville lukijoille. LUJA-hanke on osa TARU – Tarinoilla
lukijaksi -kokonaisuutta, joka toteutetaan Turun ja Jyväskylän yliopiston yhteistyönä. LUJA hankkeessa selvitettiin hankkeen toiminta-alueeseen kuuluvien lasten lukutaitoon liittyviä osa alueita. LUJA-hankkeen tavoitteena oli edistää kodin, koulun ja kirjastojen välistä
lukutaitotyötä ja seurata sen merkitystä oppilaiden, varhaiskasvatusikäisten, opettajien ja
kirjastoväen näkökulmista. LUJA-hanke oli AVI-rahoitteinen kirjastotoiminnan
kehittämishanke.

Oppilaat voitiin tutkimusaineiston avulla tyypitellä lukemisasenteen laadun ja luetun
ymmärtämisen taitojen perusteella neljään eri tyyppiin, jotka ovat hyvä lukemisasenne ja hyvä
luetun ymmärtäminen, hyvä lukemisasenne ja heikko luetun ymmärtäminen, heikko
lukemisasenne ja hyvä luetun ymmärtäminen sekä heikko lukemisasenne ja heikko luetun
ymmärtäminen. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että luetun ymmärtämistä mittaavista
tehtävistä hyvin suoriutuvalla lapsella on todennäköisemmin myös hyvä lukemisasenne. Tätä
tukee tutkimuksessa esimerkiksi se, että ainoastaan ne oppilaat, joilla katsottiin olevan hyvä
lukemisasenne, saavuttivat luetun ymmärtämistä mittaavassa testissä kaikkein korkeimpia
pistemääriä. Tutkimuksen perusteella voidaan myös todeta, että heikon lukemisasenteen
oppilaat suoriutuvat todennäköisesti hyvän lukemisasenteen oppilaita heikommin tehtävistä,
joiden vastaus ei löydy tekstistä suoraan, vaan oikea vastaus vaatii päättelyä ja “rivien välistä”
lukemista.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9225]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste