Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lasten liikuntaan liittämät merkitykset mieleenpainuvimmissa liikuntakokemuksissa

Launto, Lotta (2023-04-06)

Lasten liikuntaan liittämät merkitykset mieleenpainuvimmissa liikuntakokemuksissa

Launto, Lotta
(06.04.2023)
Katso/Avaa
Launto_Lotta_opinnayte.pdf (563.2Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023041737045
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkin lasten liikuntakokemuksia. Olen kiinnostunut siitä, millaisia merkityksiä lapset liittävät positiivisiin ja negatiivisiin liikuntakokemuksiinsa. Aihe on tärkeä, koska liikunnasta saadut kokemukset ja niille annetut merkitykset vaikuttavat lasten liikuntasuhteeseen ja liikunta-aktiivisuuteen. Lasten liikuntakokemuksista saatiin tietoa lasten kirjoittamien, parasta tai kamalinta liikuntakokemusta käsittelevien ainekirjoitusten avulla. Kirjoituksia oli 150. Kirjoitukset olivat 6.-luokkalaisten ja 9.-luokkalaisten kirjoittamia.

Lasten liikuntakokemuksia tutkittiin liikuntasuhdenäkökulman avulla. Liikuntasuhdenäkökulmassa tärkeässä roolissa ovat liikuntaan liitetyt merkitykset. Merkitykset kertovat liikuntasuhteen vahvuudesta ja ohjaavat käyttäytymistä. Liikuntasuhdetta on mahdollista tutkia erilaisten merkitysulottuvuuksien avulla. Lasten kirjoittamat ainekirjoitukset analysoitiin yhdistellen teemallisen sisällönanalyysin ja narratiivisen analyysin keinoja. Analyysissä käytetyt merkitysulottuvuudet muodostettiin teorian ja aineiston vuoropuheluna. Merkitysulottuvuuksia löydettiin viisi: nautinto-kärsimys, vuorovaikutus, terveys-loukkaantuminen, itseilmaisu-pelko ja haasteellisuus.

Eniten mainintoja saanut merkitysulottuvuus sekä kuudes- että yhdeksäsluokkalaisen teksteissä oli nautinnon ja kärsimyksen teema. Tästä teemasta kertoi 64 kirjoitusta eli yli 40 prosenttia kirjoituksista. Toiseksi yleisin kaikissa kirjoituksissa esiintynyt merkitysulottuvuus oli vuorovaikutus. Tähän teemaan viittasi noin neljäsosa kirjoituksista. Terveyden ja loukkaantumisen merkitysulottuvuus nousi esiin lähinnä kamalimpia liikuntakokemuksia käsittelevissä teksteissä loukkaantumisen muodossa. Itseilmaisun ja pelon merkitysulottuvuuteen viitattiin noin viidesosassa kirjoituksia. Haasteellisuuden merkitysulottuvuuteen viitattiin kymmenessä prosentissa kaikista kirjoituksista. Lapset kokivat, että positiiviseksi mielletyillä liikuntakokemuksilla on enemmän vaikutusta myöhempään liikuntamotivaation kuin negatiiviseksi mielletyillä kokemuksilla.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys) [4865]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste