Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kehkeytyvä opetussuunnitelma Raision varhaiskasvatuksessa

Kujala, Susanne; Virtanen, Jaana (2023-04-20)

Kehkeytyvä opetussuunnitelma Raision varhaiskasvatuksessa

Kujala, Susanne
Virtanen, Jaana
(20.04.2023)
Katso/Avaa
Kujala_Susanne_Virtanen_Jaana_opinnayte.pdf (899.5Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023050240349
Tiivistelmä
Tutkimuksemme käsittelee kehkeytyvää opetussuunnitelmaa ja lapsilähtöisen pedagogiikan toteutumista varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksessa selvitetään kehkeytyvän opetussuunnitelman käyttöönottoa sekä sen hyötyjä ja haasteita Raision varhaiskasvatuksessa. Kehkeytyvän opetussuunnitelman lisäksi tutkimme, miten lapsilähtöinen pedagogiikka toteutuu Raision varhaiskasvatuksen ryhmissä. Tutkimus toteutetaan yhteistyössä Raision koulutuksen kehittämistyöryhmän kanssa.
Tutkimuskohteena ovat toimintakaudella 2020–2021 Raision kehkeytyvän opetussuunnitelman pilottiin osallistuneet neljä varhaiskasvatuksen ryhmää sekä toimintakaudella 2021–2022 kaikki Raision varhaiskasvatuksen ryhmät. Tutkimus on moniaineistoinen, jossa tiedonkeruu tapoina ovat pilottikysely, tiimikysely sekä pedagogisen dokumentoinnin sivustot. Tutkimus on luonteeltaan monimenetelmällinen tutkimus, jossa hyödynnetään eri tutkimusmenetelmiä, joita tässä tutkimuksessa ovat kehittämis-, toiminta- ja seurantatutkimus.
Tutkimus toteutettiin kahdella eri verkkolomakekyselyllä. Kyselylomakkeet toimitettiin vastaanottajille sähköpostilla. Kysely sisälsi sekä väittämiä että avoimia kysymyksiä. Vastausprosenttimme pilottikyselyssä oli 100 % ja tiimikyselyssä 49 %. Kyselyiden avulla halusimme selvittää, miten lapsilähtöisyys toteutuu varhaiskasvatusryhmissä, millaisena kehkeytyvä opetussuunnitelma nähdään ja miten se on otettu käyttöön Raision varhaiskasvatuksen ryhmissä.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että lapsilähtöistä pedagogiikkaa toteutetaan monipuolisesti kaikissa Raision päiväkotiryhmissä. Lapsilähtöisyys ja lasten osallisuus päiväkodin arjessa nousevat esiin pedagogisen dokumentoinnin sivustoilta sekä molempien kyselyiden vastauksista. Kehkeytyvää opetussuunnitelmaa toteutetaan ryhmissä osittain ja toiset ryhmät ovat pidemmällä sen äytössä kuin toiset. Kehkeytyvän opetussuunnitelman hyötyinä nähdään lasten aiempaa aktiivisempi osallistuminen toiminnan suunnitteluun ja toteutukseen sekä pedagogisen dokumentoinnin myötä toiminnan näkyväksi tuleminen ryhmälle ja vanhemmille. Suurimmat haasteet kehkeytyvän opetussuunnitelman käytölle koetaan olevan ajan puute, dokumentoinnin haasteet ja arjen pirstaleisuus.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9570]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste