Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Opettajien kokemuksia digitaalisten pelien ja sovellusten käytöstä opetuksessa ja sen tukena

Koskinen, Atte; Mattila, Lauri (2023-05-10)

Opettajien kokemuksia digitaalisten pelien ja sovellusten käytöstä opetuksessa ja sen tukena

Koskinen, Atte
Mattila, Lauri
(10.05.2023)
Katso/Avaa
Koskinen_Atte_Mattila_Lauri_opinnayte.pdf (1.101Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023051244229
Tiivistelmä
Digitalisaation myötä digitaaliset pelit ja sovellukset ovat tulleet osaksi opetusta, ja ne ovat mahdollistaneet opetuksen oppilaille kiinnostavalla tavalla. Pelillistäminen, oppimispelit, pelioppiminen ja opetuksen tukena käytettävät sovellukset ovat arkipäivää koulussa ja niiden käyttö vaatii opettajalta digipedagogista osaamista ja halua kouluttaa itseään, sekä tutustua uusiin digitaalisiin peleihin ja sovelluksiin. Digitaalinen kompetenssi heijastuu oleellisena tekijänä, kun kyseessä on taito käyttää eri tieto- ja viestintäteknologisia sovelluksia oikeassa kontekstissa.
Tämän tutkimuksen avulla tarkastellaan, miten peruskoulussa ja lukiossa toimivat opettajat kokevat digitaaliset pelit ja sovellukset osana opetustaan ja miten ne mahdollistavat opetuksen tukemisen. Tutkimuksen kohteena ovat myös opettajien kokemat digipedagogiset valmiudet. Tutkimus toteutettiin määrällisenä aineistoanalyysina, jonka otoskoko oli 84. Tutkimuksen aineisto kerättiin keväällä 2023.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että erityisopettajat pitävät digitaalisten pelien ja sovellusten käyttöä hyödyllisenä, ja he kokevat niiden lisäävän eriyttämismahdollisuuksia. Kokeneemmat opettajat saattavat käyttää näitä työvälineitä enemmän. Opettajien ammattinimikkeellä, iällä, työkokemuksella tai tieto- ja viestintäteknologisilla taidoilla ei voitu selittää digitaalisten pelien ja sovellusten käyttöä. Vanhemmat opettajat kuitenkin käyttivät digitaalisia pelejä ja sovelluksia vähemmän opetuksessaan. Opettajien oma arvio tieto- ja viestintäteknologisista taidoistaan oli yhteydessä heidän digipedagogiseen pätevyyteensä. Tuloksista selvisi myös, että työelämässä olevat opettajat hakevat uusia digitaalisia pelejä ja sovelluksia enimmäkseen sosiaalisen median ryhmistä, mutta eivät välttämättä tunne eroa digitaalisten pelien ja sovellusten välillä. Tutkimuksessa ei havaittu tilastollisesti merkittäviä eroja ammattinimikkeiden ja työkokemuksien välillä työmäärän suhteen. Eriyttämisen osalta opettajat kokevat digitaalisten pelien ja sovellusten käytön mahdollistavan opetuksen eriyttämistä entistä paremmin. Aktiivisesti digitaalisia välineitä käyttävät opettajat kokevat pystyvänsä eriyttämään oppimateriaaleja ja tehtäviä paremmin kuin vähemmän aktiiviset kollegansa.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9153]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste