Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Oppilaslähtöisyys käsityönopettajan käsissä : opettajien tapoja huomioida oppilaslähtöisyys osana käsityön oppimisprosessia

Lindgren, Emmi; Korpela, Eveliina (2023-05-03)

Oppilaslähtöisyys käsityönopettajan käsissä : opettajien tapoja huomioida oppilaslähtöisyys osana käsityön oppimisprosessia

Lindgren, Emmi
Korpela, Eveliina
(03.05.2023)
Katso/Avaa
Korpela_Lindgren_Pro_Gradu.pdf (702.8Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023051043328
Tiivistelmä
Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää, miten oppilaslähtöisyys huomioidaan käsityön opetuksessa. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (POPS 2004) tuli uutena kokonainen käsityöprosessi. Onnistuakseen kokonaisen käsityöprosessin opetuksessa täytyy olla oppilaslähtöistä toimintaa. Tavoitteenamme oli tutkia, ottavatko kentällä työskentelevät käsityönopettajat käsityönopetuksen suunnittelussa oppilaslähtöisyyden huomioon ja millä eri tavoin.
Oppilaslähtöisyydellä on suuri merkitys kokonaisen käsityöprosessin toteutumisessa. On tärkeää, että oppilas on osallisena kokonaisessa käsityöprosessissa. Se tarkoittaa esimerkiksi sitä, että oppilas pääsee itse suunnittelemaan ja ideoimaan työtään sekä myös arvioimaan työskentelyään. Opettajan osallistamistavat voivat olla oppilaslähtöiseen oppilaiden omatoimiseen tai opettajajohtoiseen oppilaiden vastaanottavaan oppimiseen suuntavia työtapoja. Tuloksista ilmeni käsityönopettajien huomioivan oppilaslähtöisyyttä eri tavoin. Opettajat, joilla oli käsityönopettajan aineenopettajan koulutus, huomioivat opetuksessaan oppilaslähtöisyyttä enemmän ja osasivat antaa oppilaslähtöisyydelle mahdollisuuden perusopetuksen opetussuunnitelman rinnalla. (Hilmola 2009, 1–9.)
Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla peruskouluissa opettavia käsityönopettajia, ja haastattelut toteutettiin helmikuussa 2023. Tutkimusaineisto koostui seitsemän käsityönopettajan haastatteluista. Kuusi haastattelua toteutimme haastateltavien työpaikoilla ja yksi haastattelu toteutettiin Zoom- verkkotyökalun välityksellä. Aineisto litteroitiin ja teemoiteltiin tutkimuskysymyksemme aiheiden mukaisesti. Kerätty aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tämän tutkimuksen myötä voidaan arvostaa entisestään aineenopettajan koulutusta ja siitä saatua aineenhallintaa sekä pedagogisia taitoja.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9137]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste