Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Valmistuvien luokanopettajien kokemuksia oppilaan tuen tarpeen havainnoinnista ja sen prosessista : "Sit sut heitetään tonne susille vaa"

Haavisto, Annika; Hyvärinen, Pauliina (2023-05-05)

Valmistuvien luokanopettajien kokemuksia oppilaan tuen tarpeen havainnoinnista ja sen prosessista : "Sit sut heitetään tonne susille vaa"

Haavisto, Annika
Hyvärinen, Pauliina
(05.05.2023)
Katso/Avaa
Opiskelija1Haavisto_Annika_Opiskelija2Hyvarinen_Pauliina_opinnayte-2.pdf (874.2Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023051244241
Tiivistelmä
Tutkimuksemme tavoitteena on selvittää, mitä valmiuksia valmistuvilla luokanopettajaopiskelijoilla on tukea tarvitsevien oppilaiden tunnistamisessa sekä millaisia käsityksiä heillä on oppilaan tuen toteuttamisesta ja miten he toimivat tilanteessa, jossa he kokevat, etteivät omat taidot riitä. Toivomme tutkimuksemme herättävän kiinnostusta tieteellisiin jatkotutkimuksiin. Ehdottaisimme tutkittavaksi laajaa opetussuunnitelman tutkielmaa, jossa käsiteltäisiin sitä, miten eri yliopistojen luokanopettajaopinnoissa näkyy oppilaan tukemisen prosessi ja miten se toteutuu käytännössä.

Tämä tutkimus on laadullinen tutkimus. Aineisto kerättiin haastattelemalla valmistuvia luokanopettajaopiskelijoita. Haastattelut toteutimme teemahaastatteluina, jonka luonteeseen kuuluu, ettei siinä ole määritelty tarkkoja kysymysten muotoa tai järjestystä. Aineisto kerättiin tammikuussa 2023, litteroitiin ja analysoitiin sisällönanalyysi – menetelmän avulla.

Tutkimuksemme teoriatausta sisältää tietoa oppimisen ja koulunkäynnin tuesta. Siihen liittyy tuen kolmiportainen malli sekä inkluusio. Käsittelemme teoriapohjassa oppilaiden erilaisia oppimisvaikeuksia ja oppimisen erilaisia haasteita. Lopuksi tarkastelun kohteeksi nousee opettajankoulutus ja opettajan ammatillinen kompetenssi.

Tutkimustulosten mukaan valmistuvat luokanopettajaopiskelijat osaavat nimetä ja tunnistaa oppilaiden oppimisvaikeuksia. Valmistuvien luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksen puute vaikutti suoraan heidän arvioihinsa siitä, miten he arvioivat omia tietojaan oppilaan koulunkäynnin tukemisessa. Arvioitaessa haastateltavien kykyä tukea oppilaan koulunkäyntiä löysimme neljä pääteemaa, joiden ympärille vastaukset rakentuivat. Yhteistyön merkitys nousi esiin valmistuvien luokanopettajaopiskelijoiden pohtiessa mitä tehdä, kun taidot eivät riitä. Viimeisenä tutkimustuloksena selvisi, että perustutkintokoulutuksessa opiskellaan erityispedagogiikkaa valmistuvien luokanopettajaopiskelijoiden mielestä liian vähän. Haastateltavat kaipasivat lisää kursseja ja konkreettista harjoittelua tukea tarvitsevan oppilaan kohtaamiseen.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9137]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste