Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Digitaalisuuteen perustuvien liiketoimintamalli-innovaatioiden jalkauttaminen pk-yrityksissä

Luoto, Hanna-Sofia (2023-04-12)

Digitaalisuuteen perustuvien liiketoimintamalli-innovaatioiden jalkauttaminen pk-yrityksissä

Luoto, Hanna-Sofia
(12.04.2023)
Katso/Avaa
Digitaalisten liiketoimintamalli-innovaatioiden jalkauttaminen pk-yrityksissä.pdf (796.9Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023051945455
Tiivistelmä
Digitalisaation voimistuminen ja sen tuomat mahdollisuudet kasvattavat liiketoiminnallisten innovaatioiden tarvetta. Kilpailukyvyn säilyttäminen edellyttää yrityksiltä kykyä muutoksiin, jopa liiketoiminnan arvonluonnin uudelleenjärjestelyyn. Erityisesti ketterät pk-yritykset voivat hyötyä näistä muutoksista enemmän kuin suuremmat yritykset. Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan digitaalisuuteen perustuvien liiketoimintamalli-innovaatioiden jalkauttamista pk-yrityksissä.
Liiketoimintamalli-innovaatio tarkoittaa yrityksen arvonluontilogiikan kehittämistä tai muuttamista kokonaan uudeksi liiketoimintamalliksi. Tällaisten innovaatioiden jalkauttaminen on haastavaa, sillä jopa 66–84 % digitaalisista liiketoimintamalli-innovaatioista epäonnistuu. Haasteista huolimatta liiketoimintamalli-innovaatioiden jalkauttamisen tutkiminen on vasta varhaisessa vaiheessa.
Tämä tutkielma perustuu laadulliseen monitapaustutkimukseen, jossa haastateltiin neljän suomalaisen pk-yrityksen edustajia. Nämä yritykset ovat jalkauttaneet digitaalisuuteen perustuvan liiketoimintamalli-innovaation osaksi organisaationsa toimintaa viime vuosina. Yritykset edustavat eri toimialoja.
Tutkielma kehitti aiempiin tutkimuksiin perustuen mallin, joka kuvaa jalkauttamisen prosessia. Kehitetyn mallin keskiössä on ketterä, jatkuva ja kokeileva oppiminen, jossa tavoitteita seurataan ja toimintaa mukautetaan jatkuvasti paremmaksi. Malli huomioi myös organisaation kulttuurin muovaamisen sitouttamisen, ankkuroinnin ja toimintatapojen muutosten, avoimen viestinnän, osaamisen kasaamisen, verkostojen hyödyntämisen, resurssien allokoinnin ja datanhallinnan kautta. Toimialakohtaiset erityispiirteet vaikuttavat myös liiketoimintamalli-innovaation jalkauttamiseen. Esimerkiksi kunkin yrityksen toimialaa koskevat lait voivat joko mahdollistaa uusia toimintoja tai haitata nykyistä toimintaa. Toimialaympäristö luo haasteita ja mahdollisuuksia yrityksille. Tutkielmassa havaitut haasteet jakaantuvat kolmeen osa-alueeseen: johtamisen ja organisoinnin haasteet, taloudelliset haasteet ja datan hallinnalliset haasteet.
Tutkielmassa tutkittu ilmiö on kokonaisuudessaan monimutkainen, ja siihen vaikuttavat sekä organisaation sisäiset että ulkoiset osa-alueet. Luodun mallin avulla voidaan kattavasti kuvata liiketoimintamalli-innovaation jalkauttamista ja tuoda esiin sen moninaiset vaikutusalueet.
 
The acceleration of digitalization and its opportunities increases the need for business innovations. Such changes require companies fast adapting ability to use innovative competitive factors. Competitiveness requires companies’ ability to change its functions, and in some cases, even to reorganize its value creation. SMEs have a lot of hidden potential. In addition, SMEs are seen often more agile than large companies and therefore, SMEs can benefit from innovating a business model. Therefore, this thesis examines the implementation of data-based business model innovations in SMEs.
Business model innovation is a process in which a company innovates its value creation logic by developing or completely changing its current business model. However, the implementation of business model innovations is challenging – it is seen that up to 66–84% of digital business model innovations fail. However, the study of the phenomenon is at an early stage. Therefore, this paper examines the implementation process and challenges business model innovation processes. By creating more understanding of the phenom, SMEs could implement better and more reliable the digital business model innovations. The study was conducted as a qualitative multiple-case study by interviewing a representative of four Finnish SMEs. These companies have implemented a data-based business model innovation into their operations in recent years.
Based on previous literature, the thesis developed a model that describes the process of implementing digital business model innovation. At the center of the implementation process is agile, continuous, and experimental learning. In that kind of learning process, the goals are monitored, and activities are constantly analysed. The implementation of the digital business model innovation -model takes into account the shaping of the organization’s culture through commitment, anchoring and changes in operating practices, open communication, expertise, the utilization of networks, the allocation of resources and data management as part of the model. In addition, industries’ specificities shape the implementation of business model innovation, creating both challenges and opportunities for the actors.
The identified challenges are divided into three sections: the challenges of management and organization, economic challenges, and data management challenges. Overall, the implementation process is a complex phenom and it is influenced by many factors. The created model tries describe the comprehensive implementation of the business model innovation over all.
 
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys) [4830]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste