Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Oppitunneilla käytettyjen opetusmenetelmien heijastuminen oppilaiden raportoimiin tunnekokemuksiin

Vuori, Janni (2023-04-28)

Oppitunneilla käytettyjen opetusmenetelmien heijastuminen oppilaiden raportoimiin tunnekokemuksiin

Vuori, Janni
(28.04.2023)
Katso/Avaa
Vuori_Janni_opinnayte.pdf (627.4Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023051945137
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa oppitunneilla käytettyjen opetusmenetelmien heijastumista oppilaiden raportoimiin tunnekokemuksiin. Lisäksi haluttiin selvittää, millä tavoin käytetyt opetusmenetelmät vaikuttivat oppitunnilla vallitsevaan ilmapiiriin ja työrauhaan. Opetusmenetelmät rajattiin tässä tutkimuksessa opettaja- ja oppilaskeskeisiin sekä yhteistoiminnallisiin menetelmiin. Oppilaiden raportoimia tunnekokemuksia lähestyttiin emojien ja tunnejanan kautta.
Tutkimuksessa käytettiin valmista aineistoa Tekstistä tekstiin -hankkeesta, josta hyödynnettiin lokikirjoissa olevia emoji- ja tunnejanatehtävää sekä videomateriaalia. Videomateriaalia oli viideltä oppitunnilta, joiden aikana kerättiin myös lokikirja aineistoa. Lokikirjoista hyödynnetyistä tehtävistä emojitehtävä täytettiin oppitunnin alussa ja tunnejana lopussa. Oppilaita tutkimukseen osallistuneella luokalla oli 20. Tutkimus toteutettiin laadullisesti aineistolähtöisenä sisällönanalyysinä, jota tuettiin kvantifioinnilla.
Tutkimustuloksissa havaittiin osittaista opetusmenetelmien heijastuvuutta oppilaiden raportoimiin tunnekokemuksiin. Tunnekokemukset olivat positiivisempia niillä oppitunneilla, joissa käytettiin monipuolisesti erilaisia opetusmenetelmiä ja erityisesti ryhmätyöskentelyä, jossa yhdistyvät niin oppilaskeskeisyys kuin yhteistoiminnallisuus. Jatkotutkimusta opetusmenetelmien herättämistä positiivisista tunnekokemuksista tulisi tehdä isommalla otannalla. Tässä tutkimuksessa saatiin tietoa vain pienen otoksen osalta siitä, että tietyt opetusmenetelmät heijastelevat positiivisempia tunnekokemuksia, jolloin tuloksia ei voida yleistää.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9338]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste