Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Opettajien näkemyksiä kestävän kehityksen opetuksesta Turun yliopistossa

Pehkonen, Anni (2023-04-25)

Opettajien näkemyksiä kestävän kehityksen opetuksesta Turun yliopistossa

Pehkonen, Anni
(25.04.2023)
Katso/Avaa
Pehkonen_Anni_opinnayte.pdf (1.709Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023052346855
Tiivistelmä
Kestävä kehitys on noussut yhdeksi tärkeimmistä teemoista yliopisto-opetuksessa. Turun yliopiston uudessa strategiassa kestävä kehitys on määritelty läpileikkaavaksi teemaksi yliopistoyhteisön jokaisella tasolla. Myös Suomen yliopistojen rehtorineuvosto UNIFI ry on sitoutunut siihen, että kaikki tutkinnot sisältävät kestävän kehityksen opintoja. Opettajilla on keskeinen rooli kestävän kehityksen opetuksen toimeenpanossa. Kestävän kehityksen sisältöjen opetus korkeakouluissa mahdollistaa kestävyysosaajien siirtymisen työelämään ja sen myötä omalta osaltaan kestävän tulevaisuuden rakentumisen. YK on muodostanut 17 kestävän kehityksen tavoitetta. Korkeakouluilla on näiden tavoitteiden toimeenpanossa merkittävä rooli.
Tällä tutkimuksella pyrittiin saamaan tietoa yliopiston opettajien näkemyksistä kestävän kehityksen opetuksesta Turun yliopistossa. Tutkimuksen tavoitteena oli myös selvittää, minkälaista osaamista ja halukkuutta opettajilla on integroida kestävää kehitystä omaan opetukseensa sekä millaisena he näkevät kestävän kehityksen opetuksen tulevaisuuden Turun yliopistossa. Tutkimuksen aineisto tuotettiin Turun yliopiston opettajille suunnatun verkkokyselyn avulla. Verkkokysely oli avoinna helmikuussa 2021. Kysely sisälsi sekä avoimia että suljettuja kysymyksiä. Aineisto analysoitiin hyödyntämällä kuvailevaa tilastoanalyysiä sekä aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Kyselyn perusteella kestävän kehityksen opetusta on integroitu monien tieteenalojen opetukseen Turun yliopistossa. Se miten paljon kestävää kehitystä on integroitu opetukseen, vaihtelee tiedekunnan, tieteenalan sekä sen mukaan, miten perehtynyt opettaja itse on kestävän kehityksen teemoihin. Valtaosa kyselyn vastaajista oli halukkaita lisäämään kestävän kehityksen teemoja opetukseensa. Monet vastaajat toisaalta eivät olleet halukkaita ottamaan kestävän kehityksen teemoja opetukseensa. Opettajalla oli eriäviä mielipiteitä siitä, olisiko kestävän kehityksen tavoitteiden liittäminen osaksi opintojaksojen kuvausta kannattavaa. Monet vastaajista näkivät kestävän kehityksen tavoitteiden liittämisen osaksi opintojaksojen kuvausta mahdollisuutena pitää kestävää kehitystä peremmin esillä kursseilla. Toisaalta monet niistä vastaajista, jotka kokivat olevansa perehtyneitä kestävään kehitykseen ja ottaneensa kestävän kehityksen teemoja jo opetukseensa, eivät kokeneet kestävän kehityksen tavoitteiden liittämistä osaksi opintojaksojen kuvausta hyödyllisenä. Syitä sille miksi tavoitteiden ei koettu sopivan opintojaksojen kuvauksiin oli esimerkiksi tavoitteiden kompleksisuus ja poliittisuus.
Noin kaksi kolmasosaa vastaajista koki omaavansa tarvittavat tiedot ja taidot opettaakseen kestävää kehitystä oman tieteenalansa kontekstissa, mutta toisaalta monet kokivat tietonsa ja taitonsa puutteellisiksi kestävän kehityksen osalta. Monet vastaajista toivoivatkin yliopiston eri tahojen järjestävän koulutusta opettajille kestävän kehityksen opetuksesta.
 
Sustainable development has become one of the most significant themes in the curricula of universities. The new strategy of the University of Turku sets sustainable development as an overreaching theme for every level of the university community. The Rectors’ council of Finnish Universities is also committed to making studies in sustainable development a part of all degrees. Teachers have an important role in the implementation of teaching sustainable development. Teaching sustainable development in higher education enables workers equipped in sustainability knowledge to enter workforce and this consequently builds a more sustainable future. United Nations has formed 17 Sustainable Development goals. Universities have a significant role in implementing these goals.
The first aim of this study was to gather information of university teachers’ views on teaching sustainable development in the University of Turku. The second aim was to find out whether the teachers are competent and willing to integrate sustainable development in their teaching. The third aim was to find out how the teachers see the future of teaching sustainable development in the University of Turku. The data was collected with an online survey that was sent to the teachers at the University of Turku. The questionnaire was open in February 2021and it had both open and closed questions Descriptive statistics and content analysis were used to analyze the material.
Sustainable development is integrated in the teaching of many disciplines in the University of Turku. The amount of sustainable development integrated in teaching varies depending on how familiar the teacher is with sustainable development content, and it also varies depending on the faculty and discipline. Most of the survey respondents were willing to add sustainable development content in their teaching. However, there were still a number of respondents who were not willing to add sustainable development content in their teaching. Teachers had different views on adding Sustainable Development Goals as part of the course descriptions. On the one hand many of the respondents thought that it would help to keep sustainable development more visible on courses. On the other hand, many of the respondents who felt they were very familiar with sustainable development and had already integrated it to their teaching didn’t think it would be useful to add Sustainable Development Goals as part of the course descriptions. The reasons why they didn’t see that Sustainable Development Goals fit the course descriptions was for example their political nature and their complexity.
Two thirds of the respondents felt that they have knowledge and skill needed to teach sustainable development in the context of their own discipline. However, many of the respondents felt that they lack knowledge and skills to teach sustainable development. Many respondents suggested that the university should organize training for teachers about teaching sustainable development.
 
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9076]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste