Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Opetusteknologia opetuksen välineenä : opetusvideomateriaalin hyödyntäminen 4.-luokkalaisten käsityönopetuksessa

Friberg, Jenina; Kiekara, Marika (2023-04-27)

Opetusteknologia opetuksen välineenä : opetusvideomateriaalin hyödyntäminen 4.-luokkalaisten käsityönopetuksessa

Friberg, Jenina
Kiekara, Marika
(27.04.2023)
Katso/Avaa
Friberg_Jenina_Kiekara_Marika_opinnayte.pdf (1.104Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023052346443
Tiivistelmä
Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää, pystyvätkö 4. luokan oppilaat suoriutumaan käsityötekniikan osa-alueen tehtävästä, kun opetuksen välineenä on ainoastaan opetusvideo. Lisäksi tutkimme, millaisia oppilaslähtöisiä pedagogisia oppimisen keinoja oppilaat hyödyntävät tehtävän aikana. Opetettavana tekniikkana tutkimuksessa oli napinompelu käsin. Opetuksen välineenä toimi YouTubessa oleva opetusvideo, jota oppilaiden tuli käyttää itseohjautuvasti.
Tutkimuksen tarkoituksena oli löytää tietoa siitä, onko opetusvideoiden käyttö yksinään tarpeeksi ohjaavaa opetustilanteessa oppilaan näkökulmasta. Lisäksi tutkimuksen avulla haluttiin selvittää, kykenevätkö oppilaat toimimaan itseohjautuvasti suoriutuakseen annetusta käsityötehtävästä ja hyödyntävätkö oppilaat yhteistoiminnallisen oppimisen keinoja.
Tutkimuksen lähtökohtana oli lisääntynyt etäopetus ja kehittynyt teknologia sekä oppilaiden kiinnostus sitä kohtaan. Oli kiinnostavaa tutkia, voidaanko lapsia ja nuoria nykypäivänä motivoida median sekä digitaalisten laitteiden avulla, kun videoteknologiaa käytetään opetuksen välineenä.
Tutkimus toteutettiin etnografisesti observoiden kohdejoukon realistisessa luokkaympäristössä tapaustutkimuksen kaavaa noudattaen. Tutkimustulokset analysoitiin fenomenologisella sisällönanalyysillä, jonka avulla aineistoa tulkittiin mahdollisimman tarkasti ja realistisesti. Oppimistilanne videokuvattiin, jotta otantatilanteeseen pystyttiin jälkeenpäin palaamaan ja analysoimaan oppilaiden toimintaa tarkemmin. Tutkimukseen osallistui yhteensä kolmetoista 4. luokan oppilasta.
Tulosten perusteella voidaan todeta, etteivät tämän otoksen 4. luokan oppilaat kyenneet kokonaisvaltaisesti suoriutumaan napinompelun tasoisesta käsityötehtävästä tukeutuen vain teknologia- sekä oppilaslähtöiseen oppimiseen. Otannasta (N=13) vain kolme suoriutui napinompelusta siten, että kaikki vaiheet olivat onnistuneesti suoritettu. Oppilaista suurin osa teki tehtävänsä itseohjautuen keskittyen vain omaan suoritukseensa. Muutama oppilas hyödynsi yhteistoiminnallista oppimista ja kysyi apua luokkakaverilta tai auttoi itse luokkakaveria, muutoin yhteistoiminnallisuus näytteli vain pientä roolia annetun tehtävän suorittamisessa.
Tähän tutkimukseen perustuen voidaan lisäksi todeta, ettei opetusvideoiden käyttö opetuksen välineenä toimi itsenäisenä elementtinä. Opetusvideoiden käyttö puolestaan demonstraatio-opetuksen tukena mahdollistaa oppilaille palaamisen jo opetettuun asiaan ja täten tukee itseohjautuvaa oppimista.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys) [4859]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste