Hankinnan ja S&OP-prosessin välinen integraatiokehitys saatavuuden varmistamiseksi : Case Teknologia Oy
Jaakola, Lisette (2023-05-17)
Hankinnan ja S&OP-prosessin välinen integraatiokehitys saatavuuden varmistamiseksi : Case Teknologia Oy
Jaakola, Lisette
(17.05.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023052346302
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023052346302
Tiivistelmä
Tutkimus on toteutettu kasainväliselle elektroniikkateollisuudessa toimivalle teknologia-alan yritykselle. Toimialalla viime vuosina vallinnut epävarmuus ja kasvaneet komponenttien toimitusajat ovat nostaneet esiin hankinnan merkityksen osana S&OP-prosessia. Sales and operations planning (S&OP) -prosessilla viitataan kysynnän ja tarjonnan tasapainottamiseen, jonka tarkoituksena on tukea organisaation strategisia tavoitteita jalkauttamalla ne konkreettisiksi toimiksi. S&OP-prosessin ja hankinnan välinen integraatiokehitys voidaankin nähdä keskeisenä välineenä kehittää kysynnän ja tarjonnan tasapainottamista saatavuuden hallinnan kontekstissa. Saatavuuden hallinnalla viitataan tässä tutkimuksessa materiaalisaatavuuden varmistamiseen. Tutkimuksen tarkoitus on antaa Teknologia Oy:lle toimenpidesuosituksia siitä, kuinka hankinnan ja S&OP-prosessin välistä integraatiota voidaan kehittää saatavuuden varmistamiseksi. Olemassa oleva tutkimus aiheesta on vähäistä, jonka myötä tutkimuksen teoreettinen viitekehys on rakennettu kirjallisuuden pohjalta perustuen S&OP-prosessin poikkifunktionaaliseen integraatioon sekä hankinnan ja S&OP-prosessin väliseen yhteyteen. Tutkimus on suoritettu kvalitatiivisena eli laadullisena tapaustutkimuksena, jossa käytössä oleva tutkimusote on toiminta-analyyttinen.
Tutkimuksen keskeisimpänä havaintona voidaan pitää virallisien tiedonvaihtokanavien kriittistä merkitystä S&OP-prosessin ja hankinnan välillä. Tiedonvaihdon kannalta olisi syytä kirkastaa, mitkä hankinnassa tehtävät päätökset vaikuttavat S&OP-prosessiin, jotta ymmärretään, millainen tieto on prosessin kannalta keskeistä ja kuinka hankinta voi omilla toimillaan edistää kysynnän ja tarjonnan tasapainottamista. Tämän lisäksi tutkimustuloksissa korostuu luottamuksen merkitys niin organisaation sisällä kuin toimittajarajapinnassakin. Tutkimustuloksien perusteella voidaan todeta, että luottamuksen asema on keskeinen, jotta informaatio virtaa kaksisuuntaisesti läpi prosessin. Lisäksi ylimmän johdon ja hankintajohtajan rooli ovat korostetussa asemassa S&OP-prosessia implementoidessa ja eri organisaatiotoimintoja prosessiin integroidessa. Johdon rooli korostuu erityisesti sekä muutoksen hallitsijana että henkilöstön sitouttajana. Henkilöstön tulisikin ymmärtää S&OP-prosessin merkitys ristiriidattomasti läpi organisaation. Osallistamalla johtoa prosessiin voidaan varmistua myös siitä, että yrityksen päätöksenteko on strategian mukaista. Lisäksi tutkimustuloksissa korostuu S&OP-prosessin rooli keskipitkän aikavälin karkeamuotoisena suunnittelutyökaluna, jolloin lyhyen tähtäimen operatiiviseen toimintaan vaikuttavia saatavuushaasteita tulisi hallita omassa prosessissaan. Keskeisenä syynä tähän voidaan pitää sitä, että lyhyen tähtäimen aikaikkunassa tarjonta on rajoitettua, jolloin päätöksenteko keskittyy rajoitetun tarjonnan allokoimiseen. S&OP-prosessi voidaankin nähdä välineenä hallita saatavuutta, mikäli tarkasteleva aikaikkuna on tarpeeksi pitkä.
Tutkimuksen keskeisimpänä havaintona voidaan pitää virallisien tiedonvaihtokanavien kriittistä merkitystä S&OP-prosessin ja hankinnan välillä. Tiedonvaihdon kannalta olisi syytä kirkastaa, mitkä hankinnassa tehtävät päätökset vaikuttavat S&OP-prosessiin, jotta ymmärretään, millainen tieto on prosessin kannalta keskeistä ja kuinka hankinta voi omilla toimillaan edistää kysynnän ja tarjonnan tasapainottamista. Tämän lisäksi tutkimustuloksissa korostuu luottamuksen merkitys niin organisaation sisällä kuin toimittajarajapinnassakin. Tutkimustuloksien perusteella voidaan todeta, että luottamuksen asema on keskeinen, jotta informaatio virtaa kaksisuuntaisesti läpi prosessin. Lisäksi ylimmän johdon ja hankintajohtajan rooli ovat korostetussa asemassa S&OP-prosessia implementoidessa ja eri organisaatiotoimintoja prosessiin integroidessa. Johdon rooli korostuu erityisesti sekä muutoksen hallitsijana että henkilöstön sitouttajana. Henkilöstön tulisikin ymmärtää S&OP-prosessin merkitys ristiriidattomasti läpi organisaation. Osallistamalla johtoa prosessiin voidaan varmistua myös siitä, että yrityksen päätöksenteko on strategian mukaista. Lisäksi tutkimustuloksissa korostuu S&OP-prosessin rooli keskipitkän aikavälin karkeamuotoisena suunnittelutyökaluna, jolloin lyhyen tähtäimen operatiiviseen toimintaan vaikuttavia saatavuushaasteita tulisi hallita omassa prosessissaan. Keskeisenä syynä tähän voidaan pitää sitä, että lyhyen tähtäimen aikaikkunassa tarjonta on rajoitettua, jolloin päätöksenteko keskittyy rajoitetun tarjonnan allokoimiseen. S&OP-prosessi voidaankin nähdä välineenä hallita saatavuutta, mikäli tarkasteleva aikaikkuna on tarpeeksi pitkä.