Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia psykologisesta turvallisuudesta tiimeissä
Ollila, Anni (2023-05-08)
Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia psykologisesta turvallisuudesta tiimeissä
Ollila, Anni
(08.05.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023052346339
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023052346339
Tiivistelmä
Useissa kansainvälisissä tutkimuksissa on todettu, että psykologinen turvallisuus tiimissä edistää tiimityöskentelyä, tiimien menestymistä ja tiimioppimista. Tiimityöskentelyä on tutkittu varhaiskasvatuksessa, ja aiheesta löytyy ajankohtaista tutkimustietoa ja kirjallisuutta. Kuitenkaan tutkimuksia psykologisesta turvallisuudesta varhaiskasvatuksen kontekstissa ei löytynyt tätä tutkimusta aloittaessa 2022. Varhaiskasvatuksen tiimityön tarkastelussa psykologinen turvallisuus on ilmiönä uusi. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten varhaiskasvatuksen opettajat kokevat psykologisen turvallisuuden tiimeissä, ja minkälaiset tekijät mahdollisesti vahvistavat tai heikentävät psykologista turvallisuutta.
Tutkimus toteutettiin verkkokyselynä, joka jaettiin Facebookin Varhaiskasvatuksen opettajat -ryhmässä. Kysely koostui väittämäkysymyksistä ja avoimista kysymyksistä, jotka liittyivät opettajien kokemaan psykologiseen turvallisuuteen. Väittämäkysymyksiin vastasi 60 opettajaa ja avoimiin kysymyksiin 57. Aineisto analysoitiin monimenetelmällisesti siten, että väittämäkysymykset analysoitiin määrällisesti ja avoimet kysymykset laadullisesti teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että varhaiskasvatuksen opettajien kokema psykologinen turvallisuus on melko hyvällä tasolla. Aineistossa oli kuitenkin jonkin verran hajontaa, mikä viittaa tiimikohtaisiin eroihin koetussa psykologisessa turvallisuudessa. Väittämäkysymysten perusteella heikoin osa-alue psykologisen turvallisuuden kannalta oli ongelmista ja vaikeista asioista keskusteleminen. Vahvin osa-alue psykologisen turvallisuuden kannalta saatiin siitä, miten tiimeissä arvostetaan yksilöllisiä vahvuuksia ja osaamista. Avoimien kysymysten tuloksista selvisi, että psykologista turvallisuutta heikentävät taitamaton esihenkilö, kommunikaatio-ongelmat, luottamuksen ja arvostuksen puute, erilaiset työskentelytavat ja näkemykset asioista sekä riittämättömät resurssit. Psykologista turvallisuutta vahvistavat esihenkilön tuki, huumori ja positiivinen palaute, luottamus, arvostus ja avoimuus, yhteiset näkemykset asioista ja sovitut työskentelytavat sekä tiimin tunteminen ja tiimihenki.
Tutkimus toteutettiin verkkokyselynä, joka jaettiin Facebookin Varhaiskasvatuksen opettajat -ryhmässä. Kysely koostui väittämäkysymyksistä ja avoimista kysymyksistä, jotka liittyivät opettajien kokemaan psykologiseen turvallisuuteen. Väittämäkysymyksiin vastasi 60 opettajaa ja avoimiin kysymyksiin 57. Aineisto analysoitiin monimenetelmällisesti siten, että väittämäkysymykset analysoitiin määrällisesti ja avoimet kysymykset laadullisesti teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että varhaiskasvatuksen opettajien kokema psykologinen turvallisuus on melko hyvällä tasolla. Aineistossa oli kuitenkin jonkin verran hajontaa, mikä viittaa tiimikohtaisiin eroihin koetussa psykologisessa turvallisuudessa. Väittämäkysymysten perusteella heikoin osa-alue psykologisen turvallisuuden kannalta oli ongelmista ja vaikeista asioista keskusteleminen. Vahvin osa-alue psykologisen turvallisuuden kannalta saatiin siitä, miten tiimeissä arvostetaan yksilöllisiä vahvuuksia ja osaamista. Avoimien kysymysten tuloksista selvisi, että psykologista turvallisuutta heikentävät taitamaton esihenkilö, kommunikaatio-ongelmat, luottamuksen ja arvostuksen puute, erilaiset työskentelytavat ja näkemykset asioista sekä riittämättömät resurssit. Psykologista turvallisuutta vahvistavat esihenkilön tuki, huumori ja positiivinen palaute, luottamus, arvostus ja avoimuus, yhteiset näkemykset asioista ja sovitut työskentelytavat sekä tiimin tunteminen ja tiimihenki.