Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia psykologisesta turvallisuudesta tiimeissä

Ollila, Anni (2023-05-08)

Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia psykologisesta turvallisuudesta tiimeissä

Ollila, Anni
(08.05.2023)
Katso/Avaa
Ollila_Anni_opinnayte.pdf (1.154Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023052346339
Tiivistelmä
Useissa kansainvälisissä tutkimuksissa on todettu, että psykologinen turvallisuus tiimissä edistää tiimityöskentelyä, tiimien menestymistä ja tiimioppimista. Tiimityöskentelyä on tutkittu varhaiskasvatuksessa, ja aiheesta löytyy ajankohtaista tutkimustietoa ja kirjallisuutta. Kuitenkaan tutkimuksia psykologisesta turvallisuudesta varhaiskasvatuksen kontekstissa ei löytynyt tätä tutkimusta aloittaessa 2022. Varhaiskasvatuksen tiimityön tarkastelussa psykologinen turvallisuus on ilmiönä uusi. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten varhaiskasvatuksen opettajat kokevat psykologisen turvallisuuden tiimeissä, ja minkälaiset tekijät mahdollisesti vahvistavat tai heikentävät psykologista turvallisuutta.

Tutkimus toteutettiin verkkokyselynä, joka jaettiin Facebookin Varhaiskasvatuksen opettajat -ryhmässä. Kysely koostui väittämäkysymyksistä ja avoimista kysymyksistä, jotka liittyivät opettajien kokemaan psykologiseen turvallisuuteen. Väittämäkysymyksiin vastasi 60 opettajaa ja avoimiin kysymyksiin 57. Aineisto analysoitiin monimenetelmällisesti siten, että väittämäkysymykset analysoitiin määrällisesti ja avoimet kysymykset laadullisesti teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla.

Tutkimuksen tulokset osoittavat, että varhaiskasvatuksen opettajien kokema psykologinen turvallisuus on melko hyvällä tasolla. Aineistossa oli kuitenkin jonkin verran hajontaa, mikä viittaa tiimikohtaisiin eroihin koetussa psykologisessa turvallisuudessa. Väittämäkysymysten perusteella heikoin osa-alue psykologisen turvallisuuden kannalta oli ongelmista ja vaikeista asioista keskusteleminen. Vahvin osa-alue psykologisen turvallisuuden kannalta saatiin siitä, miten tiimeissä arvostetaan yksilöllisiä vahvuuksia ja osaamista. Avoimien kysymysten tuloksista selvisi, että psykologista turvallisuutta heikentävät taitamaton esihenkilö, kommunikaatio-ongelmat, luottamuksen ja arvostuksen puute, erilaiset työskentelytavat ja näkemykset asioista sekä riittämättömät resurssit. Psykologista turvallisuutta vahvistavat esihenkilön tuki, huumori ja positiivinen palaute, luottamus, arvostus ja avoimuus, yhteiset näkemykset asioista ja sovitut työskentelytavat sekä tiimin tunteminen ja tiimihenki.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys) [4865]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste