”Minä: yritys” : Media uusliberalistisen identiteetin ylläpitäjänä
Helminen, Emilia (2023-05-08)
”Minä: yritys” : Media uusliberalistisen identiteetin ylläpitäjänä
Helminen, Emilia
(08.05.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023053050268
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023053050268
Tiivistelmä
Tutkielma tarkastelee median, hyvinvoinnin ja nykykulttuuria hallitsevan uusliberalismin kytköksiä. Miksi hyvinvointiin tähtäävässä kulttuurissa on niin paljon pahoinvointia? Miten media ylläpitää aktiivista ja itsevastuullista ihanneyksilöä? Tutkielman oleellisessa osassa on terapiakulttuuri, joka toimii taustavoimana uusliberalistisen ihanteen ylläpitämisessä. Tätä ihannetta luonnehtimaan olen käyttänyt käsitettä ”Minä: yritys”. Hyvinvointivaltion tarjoamaa turvaverkkoa uusliberalismi repii rikki, tilalle se tarjoaa ihmistä itseään muuttamalla sen identiteetin minä-yritykseksi.
Tutkielma osoittaa kuinka tämän yksityisen hyvinvointiyrityksen suureksi ongelmaksi ja uhkaksi nousee paradoksaalisesti sama yksilökeskeinen itsevastuullisuus, jolla sitä ylläpidetään. Uusliberalismi muuttaa sitä, millaisia ihmisiä itsellemme ja toisillemme olemme. Markkinatalouden lait sulautuvat osaksi identiteettiämme ja elämää. Tietoisuus itsestä kasvaa, mutta meistä vähenee. ”Minä: yritys” ja ”Me: yhteiskunta” tulevat toistensa vastakohdiksi.
Tutkielmassa on käytetty kolmea terapiakulttuuria ilmentävää aineistoa: verkossa julkaistua motivaatiopuhevideota, sanomalehden hyvinvointiartikkeleita, sekä aikakausilehtien tarinamuotoisia henkilökertomuksia uupumuksesta. Tutkimus on luonteeltaan teoreettinen ja sen tutkimuksellisena pohjana on Julie A. Wilsonin teos Neoliberalism (2018). Toinen tärkeä lähdeteos on Kristiina Brunilan (toim.) Terapeuttinen valta (2021).
Terapiakulttuuri toimii hallintakeinona, jonka kautta luodaan yrittäjämäistä mielenlaatua, ylläpidetään itsensä kasvattamista kohti parasta versiotaan ja käsitellään laajalle levinnyttä henkistä pahoinvointia. Terapiakulttuurin puhetapa liittää käsiteltävät asiat ihmisen olemukseen ja ominaisuuksiin. Samalla se yksilöi yhteiskunnan rakenteisiin liittyvät ongelmat puutteiksi ihmisessä itsessään. Pyrkimyksessään korjata näitä puutteita terapiakulttuuri kohdistaa huomion yksilön sisäiseen maailmaan. Siitä tulee paikka, jossa yhteiskunnan ongelmat ratkaistaan. The thesis examines the links between media, well-being and the neoliberalism that dominates contemporary culture. Why so many people are feeling sick in a welfare culture? How does the media maintain the ideal, active and self-responsible individual? An essential part of the thesis is the therapeutic culture that is the driving force behind the maintenance of the neoliberal ideal. To illustrate this ideal, I have used the concept of "me: the enterprise". The safety net provided by the welfare state is torn apart by neoliberalism, in its place it offers the human self by transforming its identity into the me-enterprise.
The thesis shows how, paradoxically, the major problem and threat to this private welfare enterprise is the same individual-centred self-responsibility that sustains it. Neoliberalism is changing the kind of people we are for ourselves and for each other. The laws of the market economy become embedded in our identities and lives. Awareness of myself increases, but awareness of us decreases. "Me: enterprise" and "We: society" become opposites.
The study uses three types of media material that reflect the therapy culture: an online motivational speech video, newspaper articles on well-being, and journal personal stories about burnout. The study is theoretical and is based on Julie A. Wilson's Neoliberalism (2018). Another important source is Kristiina Brunila's (ed.) Therapeutic Power (2021).
The therapy culture operates as a management tool to create an entrepreneurial mindset, sustain self-growth towards the best version of oneself and handle widespread feelings of ill-health. The language of therapy culture relates the issues at hand to the essence and characteristics of the person. At the same time, it identifies problems related to social structures as deficiencies in the person itself. While trying to repair these deficiencies, the therapy culture focuses attention on the inner world of the individual. It becomes the place where the problems of society are solved.
Tutkielma osoittaa kuinka tämän yksityisen hyvinvointiyrityksen suureksi ongelmaksi ja uhkaksi nousee paradoksaalisesti sama yksilökeskeinen itsevastuullisuus, jolla sitä ylläpidetään. Uusliberalismi muuttaa sitä, millaisia ihmisiä itsellemme ja toisillemme olemme. Markkinatalouden lait sulautuvat osaksi identiteettiämme ja elämää. Tietoisuus itsestä kasvaa, mutta meistä vähenee. ”Minä: yritys” ja ”Me: yhteiskunta” tulevat toistensa vastakohdiksi.
Tutkielmassa on käytetty kolmea terapiakulttuuria ilmentävää aineistoa: verkossa julkaistua motivaatiopuhevideota, sanomalehden hyvinvointiartikkeleita, sekä aikakausilehtien tarinamuotoisia henkilökertomuksia uupumuksesta. Tutkimus on luonteeltaan teoreettinen ja sen tutkimuksellisena pohjana on Julie A. Wilsonin teos Neoliberalism (2018). Toinen tärkeä lähdeteos on Kristiina Brunilan (toim.) Terapeuttinen valta (2021).
Terapiakulttuuri toimii hallintakeinona, jonka kautta luodaan yrittäjämäistä mielenlaatua, ylläpidetään itsensä kasvattamista kohti parasta versiotaan ja käsitellään laajalle levinnyttä henkistä pahoinvointia. Terapiakulttuurin puhetapa liittää käsiteltävät asiat ihmisen olemukseen ja ominaisuuksiin. Samalla se yksilöi yhteiskunnan rakenteisiin liittyvät ongelmat puutteiksi ihmisessä itsessään. Pyrkimyksessään korjata näitä puutteita terapiakulttuuri kohdistaa huomion yksilön sisäiseen maailmaan. Siitä tulee paikka, jossa yhteiskunnan ongelmat ratkaistaan.
The thesis shows how, paradoxically, the major problem and threat to this private welfare enterprise is the same individual-centred self-responsibility that sustains it. Neoliberalism is changing the kind of people we are for ourselves and for each other. The laws of the market economy become embedded in our identities and lives. Awareness of myself increases, but awareness of us decreases. "Me: enterprise" and "We: society" become opposites.
The study uses three types of media material that reflect the therapy culture: an online motivational speech video, newspaper articles on well-being, and journal personal stories about burnout. The study is theoretical and is based on Julie A. Wilson's Neoliberalism (2018). Another important source is Kristiina Brunila's (ed.) Therapeutic Power (2021).
The therapy culture operates as a management tool to create an entrepreneurial mindset, sustain self-growth towards the best version of oneself and handle widespread feelings of ill-health. The language of therapy culture relates the issues at hand to the essence and characteristics of the person. At the same time, it identifies problems related to social structures as deficiencies in the person itself. While trying to repair these deficiencies, the therapy culture focuses attention on the inner world of the individual. It becomes the place where the problems of society are solved.