Alakoululaisten suhtautuminen lukemiseen piirrettyjen kuvausten valossa
Aaltonen, Laura (2023-04-28)
Alakoululaisten suhtautuminen lukemiseen piirrettyjen kuvausten valossa
Aaltonen, Laura
(28.04.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023053049817
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023053049817
Tiivistelmä
Suomessa on huolestuttu lasten ja nuorten lukemisen tilasta. Tutkimuksissa on havaittu, että lasten ja nuorten lukeminen on vähentynyt huomattavasti aiempaan verrattuna. Myös lukutaito on heikentynyt, mutta kansainvälisesti vertailtuna se on edelleen hyvällä tasolla. Sen sijaan lasten ja nuorten lukuinto eli halu ja kiinnostus lukemista kohtaan on Suomessa hyvin heikolla tasolla suhteessa muihin maihin. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää alakouluikäisten oppilaiden suhtautumista lukemista kohtaan heidän tekemiensä minä lukemassa -visualisointien perusteella. Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita erityisesti oppilaiden kuvaamasta olemuksesta lukemisen aikana. Olemusta tarkasteltiin asentojen ja ilmeiden kautta. Lisäksi tarkasteltiin oppilaiden kuvaamia lukuympäristöjä ja lopuksi pyrittiin pohtimaan mitä asenteista ja suhtautumisesta lukemista kohtaan voidaan päätellä kuvatun olemuksen ja lukuympäristön perusteella.
Tutkimuksessa käytettiin laadullista sisällönanalyysia, joka toteutettiin kuva-analyysin keinoin. Tutkimuksen aineistona hyödynnettiin osana Tekstistä tekstiin -hanketta kerättyjä minä lukemassa -visualisointeja, joissa 9–10-vuotiaat oppilaat olivat piirtäneet itsensä lukemassa. Piirustuksista nostettiin esiin sekä suoraan havaittavia asioita että tulkintaa vaativia merkityksiä. Näiden pohjalta aineisto luokiteltiin kuvattujen ilmeiden, asentojen ja ympäristöjen mukaan.
Tutkimuksessa havaittiin, että oppilaiden suhtautuminen lukemista kohtaan oli pääasiassa positiivista. Positiivinen suhtautuminen ilmeni erityisesti oppilaiden ilmeiden ja lukuasentojen kautta. Lisäksi tutkimuksessa havaittiin, että valtaosa oppilaista kuvasi lukuympäristöksi kodin ja vain harva kuvasi itsensä lukemaan kouluympäristöön. Tulosten perusteella oppilaat voitiin jakaa opiskelulukijoiksi ja huvilukijoiksi. Selkeästi suurin osa oppilaista tulkittiin huvilukijoiksi, eli he lukevat tyypillisesti viihtyäkseen ja nauttiakseen kirjoista. Tämä oli lukuinnon kannalta hyvä tulos, koska se osoitti, että oppilaat saattavat nähdä lukemiselle opiskelun lisäksi myös muita mahdollisuuksia.
Tutkimuksessa käytettiin laadullista sisällönanalyysia, joka toteutettiin kuva-analyysin keinoin. Tutkimuksen aineistona hyödynnettiin osana Tekstistä tekstiin -hanketta kerättyjä minä lukemassa -visualisointeja, joissa 9–10-vuotiaat oppilaat olivat piirtäneet itsensä lukemassa. Piirustuksista nostettiin esiin sekä suoraan havaittavia asioita että tulkintaa vaativia merkityksiä. Näiden pohjalta aineisto luokiteltiin kuvattujen ilmeiden, asentojen ja ympäristöjen mukaan.
Tutkimuksessa havaittiin, että oppilaiden suhtautuminen lukemista kohtaan oli pääasiassa positiivista. Positiivinen suhtautuminen ilmeni erityisesti oppilaiden ilmeiden ja lukuasentojen kautta. Lisäksi tutkimuksessa havaittiin, että valtaosa oppilaista kuvasi lukuympäristöksi kodin ja vain harva kuvasi itsensä lukemaan kouluympäristöön. Tulosten perusteella oppilaat voitiin jakaa opiskelulukijoiksi ja huvilukijoiksi. Selkeästi suurin osa oppilaista tulkittiin huvilukijoiksi, eli he lukevat tyypillisesti viihtyäkseen ja nauttiakseen kirjoista. Tämä oli lukuinnon kannalta hyvä tulos, koska se osoitti, että oppilaat saattavat nähdä lukemiselle opiskelun lisäksi myös muita mahdollisuuksia.