Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden kielellisten taitojen tukeminen peruskoulussa

Mustafa, Arlinda (2023-05-02)

Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden kielellisten taitojen tukeminen peruskoulussa

Mustafa, Arlinda
(02.05.2023)
Katso/Avaa
Arlinda_Mustafa_opinnäytetyö.pdf (873.5Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060151245
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millä tavoin opettajat tukevat maahanmuuttajataustaisten kielellisiä taitoja ja miten opettajat huomioivat kielelliset haasteet opetuksessa. Tutkielmassa kartoitettiin opettajien käyttämien tukimenetelmien lisäksi maahanmuuttajataustaisilla oppilailla ilmeneviä kielellisiä haasteita.
Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla peruskoulussa työskenteleviä opettajia, joilla on kokemusta maahanmuuttajataustaisten oppilaiden opettamisesta. Haastattelu toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna, jonka teemoja olivat maahanmuuttajataustaisten oppilaiden opettaminen, kielelliset haasteet ja maahanmuuttajataustaisten oppilaiden tukeminen. Haastatteluista muodostunut laadullinen aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti sisällönanalyyttisin menetelmin luokittelemalla aineistoa.
Tutkimuksen tulosten mukaan opettajat käyttävät moninaisia tukikeinoja maahanmuuttajataustaisten oppilaiden kielellisten taitojen kehittämiseen ja tukemiseen. He mukauttavat käyttämiään tukimenetelmiä oppilaiden kielitaidon tason ja kielen oppimisessa koettujen haasteiden mukaan.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että opettajat huomioivat maahanmuuttajataustaisten oppilaiden kielelliset haasteet niin opetuksen suunnittelussa, kuin sen toteutuksessa. Opettajat rajaavat oppituntien asiasisällöt oppilaiden kielitaidon tason mukaan ja käyttävät opetuksessaan riittävän yksinkertaista materiaalia. Opettajat kiinnittävät huomiota etenkin omaan puhetyyliinsä -selkeään ja rauhalliseen puheeseen, oppituntien aikana, jotta heikommankin kielitaidon omaava oppilas saa selvää opettajan puheesta oppituntien aikana. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että opettajat tukevat maahanmuuttajataustaisia oppilaitaan kielellisten taitojen kehittymisessä kaikin tavoin koko peruskoulun ajan.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9137]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste