"Hyvä ohjaus on siis kaiken kaikkiaan sellaista, että siitä on oikeasti hyötyä" : Opiskelijoiden kokemuksia ja käsityksiä hyvästä opinnäytetyön ohjauksesta
Seikkula, Mira (2023-05-19)
"Hyvä ohjaus on siis kaiken kaikkiaan sellaista, että siitä on oikeasti hyötyä" : Opiskelijoiden kokemuksia ja käsityksiä hyvästä opinnäytetyön ohjauksesta
Seikkula, Mira
(19.05.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060552535
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023060552535
Tiivistelmä
Opinnäytetyön ohjauksesta kuulee keskustelua opiskelijoiden keskuudessa, eivätkä kaikki ole tyytyväisiä saamaansa ohjaukseen tai eriäväisyyksiin ohjaajien kesken. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää opettajaopiskelijoiden käsityksiä hyvästä opinnäytetyön ohjauksesta sekä heidän kokemuksiaan saadusta ohjauksesta. Aiempaa tutkimusta aiheesta on yleisellä tasolla sekä muutamia tutkimuksia ja pro gradu -tutkielmia jonkin tietyn korkeakoulun ohjauksesta.
Tutkimus on laadullinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin Turun yliopiston Rauman kampuksen luokanopettaja- ja käsityön aineenopettajaopiskelijoilta avoimella kysymyksellä käyttäen sähköistä lomaketta alkuvuonna 2023. Vastauksia saatiin yhteensä 30. Aineisto analysointiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tulosten mukaan hyvä opinnäyteyön ohjaus muodostuu 1) selvistä ohjeista opinnäytetyöprosessiin ja neuvoista sisältöihin, 2) rakentavasta palautteesta kirjallisesti sekä suullisesti, 3) yhteyden saamisesta, 4) sovittujen aikataulujen kunnioittamisesta ja 5) opiskelijan yksilöllisestä huomioimisesta. Yhtenevää käsitystä ei hyvälle ohjaukselle ole, sillä monet asiat ovat yksilökohtaisia ja opiskelijat kokevat ne eri tavalla. Opiskelijoiden käsitys hyvästä ohjauksesta on linjassa aiheen kirjallisuuden kanssa.
Tulosten perusteella opiskelijat kaipaavat yhteneväisyyttä varsinkin seminaarien pakollisuuteen sekä kaikille tasa-arvoiseen mahdollisuuteen saada ohjausta. Myös ohjaavan opettajan tavoitettavuus sekä aikatauluista kiinnipitäminen vaativat vielä parannusta.
Tutkimus on laadullinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin Turun yliopiston Rauman kampuksen luokanopettaja- ja käsityön aineenopettajaopiskelijoilta avoimella kysymyksellä käyttäen sähköistä lomaketta alkuvuonna 2023. Vastauksia saatiin yhteensä 30. Aineisto analysointiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tulosten mukaan hyvä opinnäyteyön ohjaus muodostuu 1) selvistä ohjeista opinnäytetyöprosessiin ja neuvoista sisältöihin, 2) rakentavasta palautteesta kirjallisesti sekä suullisesti, 3) yhteyden saamisesta, 4) sovittujen aikataulujen kunnioittamisesta ja 5) opiskelijan yksilöllisestä huomioimisesta. Yhtenevää käsitystä ei hyvälle ohjaukselle ole, sillä monet asiat ovat yksilökohtaisia ja opiskelijat kokevat ne eri tavalla. Opiskelijoiden käsitys hyvästä ohjauksesta on linjassa aiheen kirjallisuuden kanssa.
Tulosten perusteella opiskelijat kaipaavat yhteneväisyyttä varsinkin seminaarien pakollisuuteen sekä kaikille tasa-arvoiseen mahdollisuuteen saada ohjausta. Myös ohjaavan opettajan tavoitettavuus sekä aikatauluista kiinnipitäminen vaativat vielä parannusta.