Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Pakko myöntää, ettei mulla oikeen oo hajuakaan” : Luokanopettajaopiskelijoiden ohjelmoinnillisen ajattelun minäpystyvyys

Vänttinen, Lasse (2023-05-23)

”Pakko myöntää, ettei mulla oikeen oo hajuakaan” : Luokanopettajaopiskelijoiden ohjelmoinnillisen ajattelun minäpystyvyys

Vänttinen, Lasse
(23.05.2023)
Katso/Avaa
Vanttinen_Lasse_opinnayte.pdf (966.1Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023061454877
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa pyritään selvittämään luokanopettajaopiskelijoiden kokemaa ohjelmoinnillisen ajattelun osaamista. Tutkimuksessa vertaillaan luokanopettajaopiskelijoiden kokemaa ohjelmoinnillisen ajattelun osaamista heidän sukupuolensa ja vuosikurssinsa mukaan. Ohjelmoinnillinen ajattelu voidaan jakaa viiteen osa-alueeseen, joihin kuuluu algoritminen ajattelu, ongelman purkaminen osiin, yleistäminen ja hahmontunnistus, abstrakti ajattelu ja arviointikyky. Ohjelmoinnillinen ajattelu ei ole välttämättä koodausta tai tietokoneen käyttöä. Se on sen sijaan tietokoneiden käyttämän logiikan, ongelmanratkaisukeinojen ja käskyjen antamista tarvittavassa järjestyksessä. Aiemmissa tutkimuksissa on havaittu, että luokanopettajaopiskelijat ovat kokeneet ohjelmoinnillisen ajattelun taitonsa vahvemmiksi saatuaan koulutusta aiheesta. Tämän perusteella muodostettiin hypoteesi, että ohjelmoinnillisen ajattelun taitonsa kokisivat vahvemmiksi ylemmän vuosikurssin opiskelijat.
Tutkimus oli luonteeltaan pääasiallisesti kvantitatiivinen. Tämä tutkimus suoritettiin vapaaehtoisena Webropol-kyselylomakkeena, joka jaettiin Turun yliopiston Turun ja Rauman kampuksen luokanopettajaopiskelijoille. Aineisto kerättiin vuoden 2022 loppupuoliskolla ja oli luonteeltaan poikkileikkausaineisto. Webropol-kyselylomakkeesta saatu aineisto syötettiin analysoitavaksi IBM SPSS Statistics 27-ohjelmaan, jossa aineistoa käsiteltiin vertailemalla osallistuneiden luokanopettajaopiskelijoiden vastauksia keskenään. Tutkimukseen osallistui 70 luokanopettajaopiskelijaa, joista naisia oli 53 ja miehiä 17. Kyselylomakkeen avulla kerätystä datasta luotiin summamuuttuja, jolla pyrittiin mittaamaan osallistujien itse kokemaa ohjelmoinnillisen ajattelun tasoa.
Mies- ja naispuolisten luokanopettajaopiskelijoiden välillä havaittiin merkitsevää eroa koetussa ohjelmoinnillisen ajattelun osaamisessa. Tuloksista havaittiin, että miespuoliset luokanopettajaopiskelijat kokivat hallitsevansa ohjelmoinnillisen ajattelun vahvemmin, siinä missä naispuoliset luokanopettajaopiskelijat kokivat hallitsevansa tämän heikommin. Eri vuosikurssien välillä ei havaittu tilastollisesti merkitsevää eroa ohjelmoinnillisen ajattelun hallinnassa. Valtaosa vastaajista koki ohjelmoinnillisen ajattelun hallintansa huonoksi.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9427]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste