Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Attityder mot svenska språket är ofta negativa och därför är elever kanske inte så motiverade, och att arbeta som lärare är tungt också ur andra synvinklar” : En studie om universitetsstudenters åsikter om svenskläraryrket

Krankkala, Maria (2023-06-12)

”Attityder mot svenska språket är ofta negativa och därför är elever kanske inte så motiverade, och att arbeta som lärare är tungt också ur andra synvinklar” : En studie om universitetsstudenters åsikter om svenskläraryrket

Krankkala, Maria
(12.06.2023)
Katso/Avaa
Krankkala_Maria_opinnayte.pdf (925.8Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023061454983
Tiivistelmä
Syftet med denna studie är att utreda vad första och andra års studenter vid ett finskt universitet tänker om svenskläraryrket. Jag undersöker vilken andel av universitetsstudenterna vill bli svensklärare och vad de tycker är svenskläraryrkets bästa och sämsta egenskaper. Vidare studeras studenternas tankar kring sina framtida yrken och därigenom val av examensprogram.

De viktigaste teorierna i denna studie utgörs av Kimber & Sanderssons (1995) samt Malténs (1997) teorier om olika lärartyper. Som material används Webropol-enkätsvar av 19 informanter. Informanterna har indelats i två grupper: Grupp 1 består av åtta första års huvudämnesstudenter i nordiska språk och Grupp 2 av 11 andra års huvudämnesstudenter i nordiska språk. I analysen används induktiv innehållsanalys av svaren på de öppna enkätfrågorna medan svaren på flervalsfrågorna analyseras genom deskriptiv statistik.
'
Resultaten visar att nästan hälften av informanterna har åtminstone tänkt på svenskläraryrket och kommer förmodligen att genomgå de pedagogiska studierna. Det blir dock klart att informanterna är individer som har olika mål för sina karriärer. Som de mest positiva sidorna av svenskläraryrket nämns människonärhet, medan den mest negativa sidan upplevs vara elevernas negativa attityd. Det vore viktigt att stödja de studenterna som vill bli svensklärare och ta hänsyn till de unga svensklärarnas roll i klassrum (och val av lärartyp). Svenskläraryrkets rykte utgör bara en liten del av den kritik som det finska skolsystemet numera har fått. En längre utbildning för svensklärare kunde vara en lösning till bristen på blivande svensklärare.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9570]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste