Tiedonantovelvollisuus ja henkilötiedot julkisuuslain ja yleisen tietosuoja-asetuksen näkökulmasta
Westberg, Amanda (2023-06-13)
Tiedonantovelvollisuus ja henkilötiedot julkisuuslain ja yleisen tietosuoja-asetuksen näkökulmasta
Westberg, Amanda
(13.06.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023062257853
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023062257853
Tiivistelmä
Tämän tutkielman aiheena on tiedonantovelvollisuus ja henkilötiedot julkisuuslain ja yleisen
tietosuoja-asetuksen näkökulmasta. Tutkielman kohteena on julkisuuslaissa säädettävä henkilötietojen
luovutusrajoitusta koskeva erityissäännös, jota systematisoidaan ja tulkitaan suhteessa julkisuuslaissa
säädettyyn asiakirjajulkisuuteen ja yleisessä tietosuoja-asetuksessa säädettyyn oikeuteen tutustua
omiin henkilötietoihin. Tietosuoja-asetuksessa säädettyä oikeutta tutustua omiin henkilötietoihin
systematisoidaan ja tulkitaan suhteessa julkisuuslaissa säädettyihin asianosaisen tiedonsaantioikeuteen
ja oikeuteen saada itseään koskevia tietoja. Näiden vertailuiden avulla tarkoitus on tunnistaa miten
julkisuus ja henkilötietojen suoja on yhteen sovitettu luovutusrajoitusta koskevassa
erityissäännöksessä.
Tämä tutkielma osoittaa, että henkilötietojen luovutusrajoitusta koskeva erityissäännös on
julkisuusperiaatetta toteuttavan julkisuuslain laajasta soveltamisesta poikkeus. Tästä johtuu
luovutusrajoitusta koskevan säännöksen suppea tulkinta, mikä mahdollistaa henkilötietojen
luovutuksen tilanteissa, joita ei ole sananmukaisesti luovutusrajoitusta koskevassa säännöksessä
mainittu. Kysymykset henkilötietojen tiedonsaantioikeuden laajuudesta ja henkilörekisterin käsitteestä
voivat edellyttää viranomaiselta oikeudellista tulkintaa. Viranomaisen oikeudellinen tulkinta kohdistuu
sen tekemään ennakkovalvontaan ja henkilötietojenluovutusta koskevan päätöksen tekemiseen. Sen
jälkeen kun viranomainen on tehnyt päätöksen rajoitetaanko luovutusta vai ei, oikeudelliselle
tulkinnalle tai julkisuuden ja henkilötietojen suojan yhteen sovittamiselle ei ole tilaa.
Luovutusrajoitusta koskevan säännöksen ulkopuolelle jäävät tietojenluovutustavat toteuttavat
julkisuusperiaatetta, mutta voivat tulla suoraan ristiriitaan yleisen tietosuoja-asetuksen kanssa. Yleisen
tietosuoja-asetuksen tarkoituksen kanssa ristiriitaisia luovutuksia voi syntyä, jos tietopyynnön
esittäjältä ei pyydetä kirjallista tietopyyntöä. Kirjallisen tietopyynnön avulla viranomainen pyrkii
osoittamaan, että luovutuksensaajalla on lainmukainen käsittelyperuste ja asiamukaiset suojatoimet
henkilötietojen käsittelylle.
tietosuoja-asetuksen näkökulmasta. Tutkielman kohteena on julkisuuslaissa säädettävä henkilötietojen
luovutusrajoitusta koskeva erityissäännös, jota systematisoidaan ja tulkitaan suhteessa julkisuuslaissa
säädettyyn asiakirjajulkisuuteen ja yleisessä tietosuoja-asetuksessa säädettyyn oikeuteen tutustua
omiin henkilötietoihin. Tietosuoja-asetuksessa säädettyä oikeutta tutustua omiin henkilötietoihin
systematisoidaan ja tulkitaan suhteessa julkisuuslaissa säädettyihin asianosaisen tiedonsaantioikeuteen
ja oikeuteen saada itseään koskevia tietoja. Näiden vertailuiden avulla tarkoitus on tunnistaa miten
julkisuus ja henkilötietojen suoja on yhteen sovitettu luovutusrajoitusta koskevassa
erityissäännöksessä.
Tämä tutkielma osoittaa, että henkilötietojen luovutusrajoitusta koskeva erityissäännös on
julkisuusperiaatetta toteuttavan julkisuuslain laajasta soveltamisesta poikkeus. Tästä johtuu
luovutusrajoitusta koskevan säännöksen suppea tulkinta, mikä mahdollistaa henkilötietojen
luovutuksen tilanteissa, joita ei ole sananmukaisesti luovutusrajoitusta koskevassa säännöksessä
mainittu. Kysymykset henkilötietojen tiedonsaantioikeuden laajuudesta ja henkilörekisterin käsitteestä
voivat edellyttää viranomaiselta oikeudellista tulkintaa. Viranomaisen oikeudellinen tulkinta kohdistuu
sen tekemään ennakkovalvontaan ja henkilötietojenluovutusta koskevan päätöksen tekemiseen. Sen
jälkeen kun viranomainen on tehnyt päätöksen rajoitetaanko luovutusta vai ei, oikeudelliselle
tulkinnalle tai julkisuuden ja henkilötietojen suojan yhteen sovittamiselle ei ole tilaa.
Luovutusrajoitusta koskevan säännöksen ulkopuolelle jäävät tietojenluovutustavat toteuttavat
julkisuusperiaatetta, mutta voivat tulla suoraan ristiriitaan yleisen tietosuoja-asetuksen kanssa. Yleisen
tietosuoja-asetuksen tarkoituksen kanssa ristiriitaisia luovutuksia voi syntyä, jos tietopyynnön
esittäjältä ei pyydetä kirjallista tietopyyntöä. Kirjallisen tietopyynnön avulla viranomainen pyrkii
osoittamaan, että luovutuksensaajalla on lainmukainen käsittelyperuste ja asiamukaiset suojatoimet
henkilötietojen käsittelylle.