Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

TikTok Suomen museokentällä

Harvala, Petra (2023-08-18)

TikTok Suomen museokentällä

Harvala, Petra
(18.08.2023)
Katso/Avaa
Harvala_Petra_gradu_final.pdf (2.298Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20230911122784
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmani käsittelee suomalaisten museoiden TikTokin käyttöä. Selvitän, millaista sisältöä museot tekevät sovellukseen, ja lisäksi tarkastelen, millaista käyttö on viestinnän ja yleisötyön näkökulmasta. Aineistoni koostuu 16 suomalaisen museon TikTok-videoista.
Analysoin aineistoani sisällönanalyysin ja teemoittelun keinoin. Jaoin videoaineiston sisällöt erilaisiin teemoihin. Teemoja ovat: opettavainen, museotyö, mainos, tapahtumat, trendit ja huumori. Yhdistelin näitä teemoja analyysissä, sillä osa niistä menee hyvinkin lähelle toisiaan. Olen jakanut analyysilukuni näiden teemojen mukaan.
Museoiden viestintä on pääosin yksisuuntaista. Museot eivät juurikaan yritä saada katsojia osallistumaan. Museoiden videoiden sisällöissä mainos- ja opetussisällöt olivat kaksi pääkategoriaa ja muut olivat huomattavasti pienempiä teemoja, jotka useimmiten esiintyvät jommankumman pääkategorian yhteydessä. Näistä kahdesta mainossisältö toistui hieman useammin. Pääasiassa opetussisällöt ovat noudattaneet museoiden opetusmenetelmiä yhdistämättä niihin TikTokille ominaisia piirteitä ja trendejä tai huumoria. Trendejä ja huumoria on kuitenkin käytetty videoissa jonkin verran. Joillakin museoilla sisällön pääpaino olikin vaikkapa huumorissa.
Tutkielmani aihe on ajankohtainen ja koko ajan muuttuva ja kasvava ilmiö, joten museoiden TikTokin käyttöä yleisesti olisi mielekästä tutkia tulevaisuudessakin. Erityisen kiinnostavaa on, miten TikTokin omat erityispiirteet otetaan tulevaisuudessakin huomioon ja kehittävätkö museot trendien yhdistelemistä opetussisältöihin tulevaisuudessa enemmän. Tai kehittävätkö museot alustasta itselleen osallistavamman yleisötyön ympäristön?
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9131]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste