Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ambiguities of Gender Performance in Lou Reed’s Lyrics

Teräsranta, Jaakko (2023-09-21)

Ambiguities of Gender Performance in Lou Reed’s Lyrics

Teräsranta, Jaakko
(21.09.2023)
Katso/Avaa
Terasranta_Jaakko_Thesis.pdf (752.3Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231006139170
Tiivistelmä
In this thesis, I discuss the way Lou Reed uses trickster characters in his song lyrics to highlight ambiguities in gender performances. I analyze Reed’s lyrics through Judith Butler’s theoretical framework as they present it in Bodies That Matter (2011). I also offer a definition of the trickster character as presented by William Doty and William Hynes in Mapping the Characteristics of Mythic Tricksters: A Heuristic Guide (1991). I combine this view with Helena Bassil-Morozow’s (2012) analysis of trickster narratives having a three-phased structure.
In this thesis, I examine the various ways Reed portrays their conception of gender as being ultimately defined by performance as opposed to a pre-discursive materiality. Most of my analysis is based on two specific songs written by Reed: “Femme Fatale” (1966) and “Lady Godiva’s Operation” (1968). I argue that Reed’s trickster characters are constantly in disagreement with themselves in terms of gender and effectively move freely within the constraints of the gender binary, never truly being granted a departure or freedom to move away from the rigid binary despite attempts at subversion. I find that in Reed’s view true subversion of the gender norm happens not in the subject’s performance but in the reading of the subject’s performance.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys) [4830]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste