Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Yhdeksäsluokkalaiset nuoret oman onnellisuutensa määrittelijöinä

Uusitalo, Emilia (2023-09-12)

Yhdeksäsluokkalaiset nuoret oman onnellisuutensa määrittelijöinä

Uusitalo, Emilia
(12.09.2023)
Katso/Avaa
Uusitalo_Emilia_opinnayte.pdf (668.1Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231006139194
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan suomalaisten yhdeksäsluokkalaisten nuorten antamia merkityksiä omalle onnellisuudelleen positiivisen psykologian PERMA-teorian näkökulmasta. Tarkoituksena on selvittää, miten nuoret kuvailevat omaa onnellisuuttaan PERMA-teorian viitekehyksessä, miten he painottavat PERMA-teorian onnellisuutta edistäviä elementtejä ja kuvailevatko he mahdollisesti muita onnellisuutta edistäviä elementtejä PERMA-teorian ulkopuolelta. Tutkimuksessa käytetään laadullista lähestymistapaa.

Tutkimuksen aihe on merkityksellinen, sillä tuoreiden kansainvälisten tutkimusten mukaan suomalaislasten ja -nuorten onnellisuus on heikommalla tasolla verrattuna moniin muihin maihin, vaikka Yhdistyneiden kansakuntien onnellisuusraportti antaakin ymmärtää suomalaisten olevan yksi maailman onnellisimmista kansoista vuodesta toiseen. Erityisesti suomalaisnuorten onnellisuus herättää huolta, koska tutkimukset osoittavat onnellisuuden heikkenevän Suomessa yläkouluiässä. Lisäksi tutkimuksen näkökulma eli positiivinen psykologia on ajankohtainen. Positiivinen psykologia on tuottanut viime vuosina kiistatta arvokkaita tuloksia erityisesti lasten ja nuorten onnellisuuteen liittyen, vaikka se onkin tieteenalana vielä melko uusi ja vähän tutkittu.

Tutkimus toteutettiin analysoimalla Tietoarkistoon talletettua valmista laadullista aineistoa. Aineisto sisälsi 28 suomalaisen yhdeksäsluokkalaisen nuoren kirjoitelman omasta onnellisuudestaan. Aineisto oli kerätty vuonna 2019 ilman nuorten henkilötietoja Länsi-, Pohjois- ja Itä-Suomessa sijaitsevista kouluista. Analyysi suoritettiin käyttäen teorialähtöistä sisällönanalyysia, jossa PERMA-teorian viisi onnellisuutta edistävää elementtiä toimivat analyysirungon yläluokkina.

Tutkimustulosten perusteella suomalaiset yhdeksäsluokkalaiset nuoret antoivat moninaisia merkityksiä omalle onnellisuudelleen PERMA-teorian näkökulmasta. Tulokset osoittivat, että nuoret kokivat teorian tietyt elementit vahvemmin osaksi omaa onnellisuuttaan kuin toiset. Eniten nuoret painottivat omassa onnellisuudessaan ihmissuhteiden elementtiä, jota PERMA-teoriakin korostaa. Sen sijaan sitoutuneisuuden elementtiä ja teorian ulkopuolisia elementtejä nuoret painottivat vähiten. Kaiken kaikkiaan tutkimustulokset ja niistä tehdyt johtopäätökset noudattelivat aiempia tutkimuksia sekä vahvistivat PERMA-teorian soveltuvuutta nuorten onnellisuuden tutkimiseen. Tulosten avulla nuorten parissa työskentelevillä on mahdollisuus tukea, ymmärtää ja ylläpitää nuorten kokemaa onnellisuutta siten, että se perustuu nuorten itse antamille merkityksille omasta onnellisuudestaan.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys) [4859]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste