Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pelinohjauksen suunnittelu ja kehittäminen Steam Deckin kaltaisille kannettaville pelilaitteille

Laakso, Juho (2023-12-08)

Pelinohjauksen suunnittelu ja kehittäminen Steam Deckin kaltaisille kannettaville pelilaitteille

Laakso, Juho
(08.12.2023)
Katso/Avaa
Juho_Laakson_Diplomityo_Pelinohjauksen_suunnittelu_ja_kehittaminen_Steam_Deckin_kaltaisille_kannettaville_pelilaitteille.pdf (1.388Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231211153019
Tiivistelmä
Tämän diplomityön tavoitteena on tutkia pelinohjauksen suunnittelun ja kehittämisen haasteita ja
mahdollisuuksia Steam Deckin kaltaisille kannettaville pelilaitteille. Steam Deck on Valve Corporationin
kehittämä kannettava pelikonsoli, joka toimii Linux-pohjaisella SteamOS-käyttöjärjestelmällä ja
mahdollistaa PC-pelien pelaamisen missä tahansa.
Pelinohjaus on pelisuunnittelun osa-alue, joka määrittelee, miten pelaaja voi vaikuttaa pelimaailmaan ja mitä
peli antaa pelaajalle palautteena. Pelinohjauksen suunnittelu ja kehittäminen kannettaville pelilaitteille on
erityisen haastavaa, koska laitteet ovat rajoitettuja niin fyysisesti, teknisesti kuin ergonomisesti.
Tässä diplomityössä esitellään pelinohjauksen peruskäsitteitä ja analyysoidaan Steam Deckin ominaisuuksia
ja rajoituksia pelinohjauksen näkökulmasta ja miten hyödyntää Steam Deckin erityispiirteitä, kuten
kosketusnäyttöä, kosketuslevyjä, gyroskooppia ja haptista palautetta. Lisäksi tutkitaan useiden pelien
ohjauksen toimivuutta ja käyttäjäkokemusta Steam Deckillä. Lopuksi arvioidaan diplomityön tuloksia ja
esitetään johtopäätökset ja jatkokehitysehdotukset.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9137]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste