Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Viestintää ihmiseltä ihmisille – vaikuttajamarkkinoinnin toteuttaminen B2B-liiketoiminnassa

Grönman, Annika (2023-12-06)

Viestintää ihmiseltä ihmisille – vaikuttajamarkkinoinnin toteuttaminen B2B-liiketoiminnassa

Grönman, Annika
(06.12.2023)
Katso/Avaa
Gronman_Annika_opinnayte.pdf (743.5Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231220156129
Tiivistelmä
Tämä tutkielma käsittelee B2B-vaikuttajamarkkinointia, joka on yksi markkinointiviestinnän muodoista. B2C-vaikuttajamarkkinointia on tutkittu jo jonkin verran, mutta B2B-vaikuttajamarkkinointia on tutkittu verrattain vähäisesti. Kuluttajapuolella käytetään laajalti jo vaikuttajamarkkinointia, mutta yrityspuolella sen hyödyntäminen on jäänyt pieneksi. Markkinointi on kuitenkin siirtynyt markkinointiosastoilta kohti yksilöitä eli vaikuttajia ja yhteisöjä. Vaikuttajamarkkinoinnin avulla yritykset saavat laajemman yleisön palveluilleen tai tuotteilleen sosiaalisessa mediassa, mutta B2B-puolella sosiaalisen median käyttö koetaan monimutkaisemmaksi vuorovaikutuksellisesti. Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää miten B2B-yritys voi toteuttaa vaikuttajamarkkinointia.
Tutkimus toteutettiin toimeksiantona ohjelmistotalo Visma Amplio Oy:lle. Toimeksiannon taustalla on yhtiön toive B2B-vaikuttajamarkkinoinnin aloittamisesta. Tutkimusongelmaa lähestyttiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina (N=8). Haastatellut henkilöt jakautuivat Visman yhtiöiden edustajiin, jotka olivat työssään toteuttaneet B2B-vaikuttajamarkkinointia sekä vaikuttajamarkkinointitoimistojen edustajiin. Tutkimuksessa tuli ilmi, että B2B-vaikuttajamarkkinointi kaipaa inhimillistä viestintää ihmiseltä ihmisille rohkealla ja luovalla tavalla. Merkittävät elementit B2B-vaikuttajamarkkinoinnissa tulevat esiin jo suunnittelun alussa, kun yritys voi ottaa avukseen vaikuttajamarkkinointoimiston. Suunnittelun alussa yrityksen tulee määritellä vaikuttajamarkkinoinnin tavoitteet ja kohderyhmän, jotka kulkevat läpi vaikuttajamarkkinointikampanjan. Tärkeää on myös sopivien asiantuntevien vaikuttajien löytäminen ja tarvittavien kanavien käyttäminen. Luodun sisällön tulisi B2B-vaikuttajamarkkinoinnissa olla asiantuntevaa ja luotettavaa. Sisältö tulisi luoda erikseen yrityksen kanaviin sekä vaikuttajan kanaviin sopiviksi. Asetetut tavoitteet saavutetaan suunnitelmallisuudella ja tavoitteiden mittaamisella. Suunnitelmaa tulisi rohkeasti muokata kesken kampanjan, jos asetettuja tavoitteita ei saavutettaisi nykyisellä suunnitelmalla. Avoin kommunikaatio luo uusia ideoita ja auttaa tavoitteiden saavuttamisessa.
Tutkielman johtopäätöksissä korostui vaikuttajamarkkinoinnin aloittamisessa vaikuttajamarkkinointitoimistojen hyödyntäminen, kampanjasuunnitelman tärkeys sekä se, että vaikuttajamarkkinointistrategiaa ei ole välttämätöntä valita lyhyessä kampanjassa. Sopivaa vaikuttajaa ja kanavaa valitessa voidaan huomioida yrityksen kohderyhmä. Laaja kanavien käyttö ja sopiva vaikuttaja auttaa saavuttamaan yrityksen kohderyhmän. B2B-vaikuttajamarkkinoinnissa voidaan saavuttaa tuloksia hyvällä kommunikoinnilla, sopivilla vaikuttajilla ja kanavilla sekä joustavalla kampanjasuunnitelmalla ja rohkeudella.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys) [4859]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste