Peukalo keskellä vasenta kämmentä? : Vasenkätinen neulonta oikeakätisen tekijän kokemana
Hautamäki, Sini-Pilvi (2023-12-13)
Peukalo keskellä vasenta kämmentä? : Vasenkätinen neulonta oikeakätisen tekijän kokemana
Hautamäki, Sini-Pilvi
(13.12.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202401091960
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202401091960
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tehtävänä on selvittää oikeakätisen neulojan omakohtainen kokemus vasenkätisestä neulonnasta tutkijan itsensä ollessa tutkimuksen kohteena. Tarkoituksena on tutkia, miten vasenkätinen toiminta hahmottuu oikeakätiselle ja mikä on oikeakätisen neulojan omakohtainen kokemus vasenkätisestä neulonnasta. Tavoitteena on saada tietoa oikeakätisen neulojan kohtaamista haasteista ja hyödyistä, kun hän neuloo vasenkätisesti. Tavoitteena on myös selvittää, onko vasenkätisen neulonnan oppimisesta hyötyä käsityöopettajan työn kannalta. Tutkimuksessa selvitetään myös, miten neulonnan hahmottaminen onnistuu itselle normaalista poikkeavassa asettelussa. Tavoite on oppia neulomaan vasenkätisesti ja sen sivutuotteena saada aikaan käyttötuote. Tutkimuksessa saadaan myös omakätistä kokemusta siitä, miten haastavaa on tehdä täysin uutta asiaa ja millaisia tunteita uuden tekniikan opettelu saa aikaan.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa ilmiötä eli vasenkätisen neulonnan oppimista ja taidon kehittymistä, hyötyjä ja haasteita tarkastellaan fenomenologisen menetelmän kautta. Tutkimustyöksi valittiin pintakuvioitu villapaita sen laajuuden vuoksi. Pintakuvioidun villapaidan neulomisessa tulee vastaan erilaisia silmukoita, lisäyksiä sekä kavennuksia. Tutkimuksen aineisto kerättiin dokumentoimalla videopäiväkirjaan havaintoja jokaiselta neulontasessiolta. Videopäiväkirjaan saatiin myös ylös kunkin neulontasession pituus sekä yleiset tunnelmat neulomisesta sekä päivitys siitä, mitä saatiin tehtyä. Tutkimusaineisto analysoidaan aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksen tuloksissa selvisi, että vasenkätinen neulonta on mahdollista oikeakätiselle neulojalle, mutta täysin mutkatonta oppiminen ei ole. Neulomisessa ilmeneviä haasteita olivat esimerkiksi lihasten ja nivelien kipeytyminen neulonnan aikana sekä sormenpäiden kipeytyminen puikkojen siirtelyn myötä. Hyötyjä neulonnan opettelusta yleisesti on uuden oppiminen ja oman käsityöosaamisen monipuolistuminen.
Käsityöopettajuudelle taidosta on hyötyä erityisesti vasenkätisten oppilaiden kohtaamisessa. Tutkimuksen aikana nousi vahvasti esille aloittelevan neulojan asemaan asettuminen ja neulomisen opettelun haasteet. Turhautuminen työn hitaaseen etenemiseen ja lannistuminen epäonnistumisten tullessa vastaan tulivat tutuiksi. Puikkojen ja langan asettaminen itselle vääriin käsiin oli haastavaa ja neulonnan alussa lanka asettui jatkuvasti oikeakätiseen neulontaotteeseen. Onnistumiset ja taidon kehittyminen kuitenkin vauhdittivat tekemistä, motivaatio parani ja loppua kohden neulonta oli jopa nautittavaa.
Vasenkätisen neulonnan oppiminen herätti pohdintaa siitä, millainen merkitys kätisyydellä on oppimisen kannalta ja myös pohdintaa siitä onko peruskoulun käsityössä tarvetta molempikätiselle käsityölle. Neulontaotteen rakentaminen ja aina oikein- neuleen neulomisen osaaminen voisi olla kenties jokaiselle opettajalle paikallaan oman käsityöosaamisen monipuolistamiseksi. Tulokset kuitenkin kertovat vain yhden neulojan kokemuksia vasenkätisestä neulonnasta. Laajemman kuvan oppimisesta saisi tutkittavien määrää lisäämällä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa ilmiötä eli vasenkätisen neulonnan oppimista ja taidon kehittymistä, hyötyjä ja haasteita tarkastellaan fenomenologisen menetelmän kautta. Tutkimustyöksi valittiin pintakuvioitu villapaita sen laajuuden vuoksi. Pintakuvioidun villapaidan neulomisessa tulee vastaan erilaisia silmukoita, lisäyksiä sekä kavennuksia. Tutkimuksen aineisto kerättiin dokumentoimalla videopäiväkirjaan havaintoja jokaiselta neulontasessiolta. Videopäiväkirjaan saatiin myös ylös kunkin neulontasession pituus sekä yleiset tunnelmat neulomisesta sekä päivitys siitä, mitä saatiin tehtyä. Tutkimusaineisto analysoidaan aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksen tuloksissa selvisi, että vasenkätinen neulonta on mahdollista oikeakätiselle neulojalle, mutta täysin mutkatonta oppiminen ei ole. Neulomisessa ilmeneviä haasteita olivat esimerkiksi lihasten ja nivelien kipeytyminen neulonnan aikana sekä sormenpäiden kipeytyminen puikkojen siirtelyn myötä. Hyötyjä neulonnan opettelusta yleisesti on uuden oppiminen ja oman käsityöosaamisen monipuolistuminen.
Käsityöopettajuudelle taidosta on hyötyä erityisesti vasenkätisten oppilaiden kohtaamisessa. Tutkimuksen aikana nousi vahvasti esille aloittelevan neulojan asemaan asettuminen ja neulomisen opettelun haasteet. Turhautuminen työn hitaaseen etenemiseen ja lannistuminen epäonnistumisten tullessa vastaan tulivat tutuiksi. Puikkojen ja langan asettaminen itselle vääriin käsiin oli haastavaa ja neulonnan alussa lanka asettui jatkuvasti oikeakätiseen neulontaotteeseen. Onnistumiset ja taidon kehittyminen kuitenkin vauhdittivat tekemistä, motivaatio parani ja loppua kohden neulonta oli jopa nautittavaa.
Vasenkätisen neulonnan oppiminen herätti pohdintaa siitä, millainen merkitys kätisyydellä on oppimisen kannalta ja myös pohdintaa siitä onko peruskoulun käsityössä tarvetta molempikätiselle käsityölle. Neulontaotteen rakentaminen ja aina oikein- neuleen neulomisen osaaminen voisi olla kenties jokaiselle opettajalle paikallaan oman käsityöosaamisen monipuolistamiseksi. Tulokset kuitenkin kertovat vain yhden neulojan kokemuksia vasenkätisestä neulonnasta. Laajemman kuvan oppimisesta saisi tutkittavien määrää lisäämällä.