Palkitsemisen merkitys nuorten aikuisten työnantajamielikuvan muodostumiseen ja organisaation houkuttelevuuteen työnhakuvaiheessa
Fonsen, Ella (2023-12-18)
Palkitsemisen merkitys nuorten aikuisten työnantajamielikuvan muodostumiseen ja organisaation houkuttelevuuteen työnhakuvaiheessa
Fonsen, Ella
(18.12.2023)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202401183365
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202401183365
Tiivistelmä
Alle 30-vuotiaat ovat uusin työmarkkinoille saapuva sukupolvi, joista työpaikat nyt kilpailevat. He ovat osaavia, vaikuttamisesta kiinnostuneita sekä omasta itseisarvostaan tietoisia olevia työnhakijoita. Nuoret aikuiset työnhakijat arvostavat avoimuutta, oikeudenmukaisuutta sekä tasa-arvoa, ja nämä asiat näkyvät myös palkitsemiseen liittyvissä toiveissa. Palkitseminen koetaan nykyään organisaatioissa lähes välttämättömyytenä, mutta myös mahdollisuutena ansaita kilpailuetua jo rekrytointivaiheessa. Palkitseminen koetaan laajana kokonaisuutena, johon sisältyy sekä aineellisia että aineettomia palkitsemisen muotoja. Rahallisen palkitsemisen ollessa edelleen merkittävä tekijä, on sen rinnalle noussut myös monet aineettomat palkitsemisen muodot kuten työajan ja -paikan joustavuus, merkityksellisyydentunne sekä kehitysmahdollisuudet.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, minkälainen merkitys palkitsemisella on työnantajamielikuvan muodostumiseen sekä organisaation houkuttelevuuteen jo rekrytointivaiheessa. Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin lomakekyselyn avulla sosiaalisessa mediassa. Lomakekyselyyn saatiin yhteensä 42 vastausta. Tutkimuksen kohteena olivat alle 30-vuotiaat henkilöt, jotka ovat joskus aiemmin hakeneet töitä. Kyselyssä tavoitteena oli selvittää vastaajien kokemuksia liittyen aikaisempiin sekä tuleviin työnhakuprosesseihin sekä työnantajamielikuvan muodostumiseen palkitsemisen kautta.
Tutkimuksen tulosten mukaan palkitsemisen merkitys nuorten aikuisten työnantajamielikuvan muodostumiseen ja organisaation houkuttelevuuteen työnhakuvaiheessa oli merkittävää. Palkitseminen on yksilöllinen kokemus, mutta siitä huolimatta tuloksissa esiintyi paljon samankaltaisia vastauksia ja ajatuksia. Nuoret arvostivat tulosten perusteella työssään rahallista palkitsemista sen ollessa konkreettinen elämään vaikuttava tekijä. Sen lisäksi tärkeinä palkitsemistapoina esiin nousi joustavuus työajoissa ja -paikassa, työhyvinvoinnin tukeminen sekä etenemis- ja kehitysmahdollisuudet. Vastauksissa korostui myös työnantajamielikuvan merkitys, ja lähes yksimielisesti palkitsemisella nähtiin olevan siihen selkeä yhteys. Vastaajat kokivat työnantajamielikuvan kertovan työntekijöiden arvostuksesta ja työpaikan kulttuurista sekä hyvin toteutettuna vaikuttavan positiivisesti työpaikan houkuttelevuuteen.
Tulokset vahvistavat aikaisempien tutkimusten havaintoja nuorten aikuisten suhtautumisesta työelämään ja palkitsemiseen. Sillä on merkitystä, miten työpaikalla kohdellaan ihmisiä, miten yksittäiset työntekijät huomioidaan ja minkälainen rooli työnteolla on nuoren elämään esimerkiksi työ- ja vapaa-ajan yhteensovittamisessa. Lisäksi tutkimuksessa tuotiin esiin tarve avoimemmalle keskustelulle palkitsemisesta jo työnhakuilmoituksissa, jotta työnantajamielikuvan muodostuminen olisi selkeämpää ja työn hakeminen houkuttelevampaa. Näin työpaikka pystyisi pienillä teoillaan merkittävämmin kilpailemaan ammattitaitoisista työntekijöistä markkinoilla.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, minkälainen merkitys palkitsemisella on työnantajamielikuvan muodostumiseen sekä organisaation houkuttelevuuteen jo rekrytointivaiheessa. Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin lomakekyselyn avulla sosiaalisessa mediassa. Lomakekyselyyn saatiin yhteensä 42 vastausta. Tutkimuksen kohteena olivat alle 30-vuotiaat henkilöt, jotka ovat joskus aiemmin hakeneet töitä. Kyselyssä tavoitteena oli selvittää vastaajien kokemuksia liittyen aikaisempiin sekä tuleviin työnhakuprosesseihin sekä työnantajamielikuvan muodostumiseen palkitsemisen kautta.
Tutkimuksen tulosten mukaan palkitsemisen merkitys nuorten aikuisten työnantajamielikuvan muodostumiseen ja organisaation houkuttelevuuteen työnhakuvaiheessa oli merkittävää. Palkitseminen on yksilöllinen kokemus, mutta siitä huolimatta tuloksissa esiintyi paljon samankaltaisia vastauksia ja ajatuksia. Nuoret arvostivat tulosten perusteella työssään rahallista palkitsemista sen ollessa konkreettinen elämään vaikuttava tekijä. Sen lisäksi tärkeinä palkitsemistapoina esiin nousi joustavuus työajoissa ja -paikassa, työhyvinvoinnin tukeminen sekä etenemis- ja kehitysmahdollisuudet. Vastauksissa korostui myös työnantajamielikuvan merkitys, ja lähes yksimielisesti palkitsemisella nähtiin olevan siihen selkeä yhteys. Vastaajat kokivat työnantajamielikuvan kertovan työntekijöiden arvostuksesta ja työpaikan kulttuurista sekä hyvin toteutettuna vaikuttavan positiivisesti työpaikan houkuttelevuuteen.
Tulokset vahvistavat aikaisempien tutkimusten havaintoja nuorten aikuisten suhtautumisesta työelämään ja palkitsemiseen. Sillä on merkitystä, miten työpaikalla kohdellaan ihmisiä, miten yksittäiset työntekijät huomioidaan ja minkälainen rooli työnteolla on nuoren elämään esimerkiksi työ- ja vapaa-ajan yhteensovittamisessa. Lisäksi tutkimuksessa tuotiin esiin tarve avoimemmalle keskustelulle palkitsemisesta jo työnhakuilmoituksissa, jotta työnantajamielikuvan muodostuminen olisi selkeämpää ja työn hakeminen houkuttelevampaa. Näin työpaikka pystyisi pienillä teoillaan merkittävämmin kilpailemaan ammattitaitoisista työntekijöistä markkinoilla.