Autokorjaamokumppanuuksien vastuullisuuden johtaminen vakuutusalalla : Tapaustutkimus LähiTapiola Keskinäinen Vakuutusyhtiö
Hassel, Miika (2024-02-01)
Autokorjaamokumppanuuksien vastuullisuuden johtaminen vakuutusalalla : Tapaustutkimus LähiTapiola Keskinäinen Vakuutusyhtiö
Hassel, Miika
(01.02.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202402238580
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202402238580
Tiivistelmä
Kokonaisvaltaisen vastuullisuuden merkityksen kasvu niin lainsäädännöllisen paineen kuin sidosryhmienkin asettamien odotusten myötä on ohjannut yrityksiä yhä kestävämmän liiketoiminnallisen perustan muodostamiseen. Tehdyillä liiketoiminnallisilla päätöksillään yritykset voivat vaikuttaa yhteiskunnallisten ongelmien ratkaisemiseen rakentaen samalla myös vastuullisempaa yritysbrändiä sekä tavoitellen voiton tuottamista omistajilleen. Arvonluonnissa korostuu sidosryhmätarpeiden ymmärtäminen ja laadukkaan sekä vuorovaikutteisen luottamussuhteen muodostaminen. Lisäarvoa voidaan luoda kumppanuussuhteiden avulla, sillä ulkoisen toimintaympäristön epävarmuudet sekä markkinoilla jatkuvasti kiristyvä kilpailu haastaa yrityksiä edistämään tarjoamansa palvelun laadukkuutta sekä personalisoitavuutta kuluttajien muuttuviin tarpeisiin vastatakseen. Vakuutusalaa ohjaa vahva kumppanikeskeisyys ja kansallisen markkinaosuuden jakautuminen pääosin kolmen suurimman toimijan kesken. Kokonaisvaltaisen palvelun laadukkuus ja kestävyys ovat keskiössä asiakasuskollisuuden taustalla. Sen vuoksi erityisesti yritystoiminnan kannalta merkittävimpien, erikoistumisetua tuovien, kumppaneiden liiketoiminnallisen vastuullisuuden sekä yhteistyön kriittisten menetystekijöiden kartoittaminen on avainasemassa kilpailuedun ylläpitämisen kannalta.
Tutkimuksen kohteena on tapausyritys, joka on vakuutustuloltaan sekä toimialueeltaan yksi LähiTapiola-ryhmän suurimmista alueyhtiöistä. Tutkimus on rajattu tapausyrityksen paikallisiin autokorjaamokumppanuuksiin, sillä ne ovat merkittäviä kilpailuedun luojia vakuutusyhtiöiden välisessä kilpailussa. Lisäksi paikallisia autokorjaamokumppanuuksia ei ohjaa lainsäädännölliset kestävyysraportoinnin vaatimukset, minkä myötä myös kumppanuuksien liiketoiminnallisen vastuullisuuden kartoittamisen merkitys korostuu entisestään. Tutkielman tavoitteena on selvittää, mitä tekijöitä autokorjaamokumppanuuksien vastuullisuuden kartoittamisessa ja yhteistyösiteen ylläpitämisessä on otettava huomioon, jotta kumppanuussuhteiden vastuullisuutta voidaan johtaa kestävästi sekä asetettujen vastuullisuustavoitteiden mukaisesti. Tutkimus toteutettiin monimenetelmällisin keinoin lomakehaastattelun sekä autokorjaamokumppaneiden liiketoiminnasta kerätyn datan avulla.
Tutkimustulokset osoittavat, että kumppanuussuhteen vastuullisuuden johtamisessa korostuu vuorovaikutteisen viestinnän laadukkuuden merkitys. Tämän lisäksi avainasemassa on vastuullisuustavoitteiden saavuttamista seuraavien mittareiden asettaminen sekä niiden tehokkuuden arvioiminen. Asetettuja mittareita tulee jatkuvasti arvioida ja kehittää tavoitteiden saavuttamisen analysoimiseksi sekä liiketoimintamenetelmien tehostamiseksi. Autokorjaamokumppanuuksien vastuullisuuden johtamisessa korostuu kumppanuussuhteen piirteiden, vastuualueiden ja tietopääoman integroinnin syvyyden sekä kumppanien kohtaamien haasteiden ymmärtäminen. Ainoastaan perusteellisen yhteistyörakenteen tuntemisen kautta voidaan asettaa täsmälliset mittarit ja kannustimet sekä luoda edellytykset vuorovaikutteisen, lisäarvoa luovan ja kestävän kumppanuussuhteen muodostamiselle.
Tutkimuksen kohteena on tapausyritys, joka on vakuutustuloltaan sekä toimialueeltaan yksi LähiTapiola-ryhmän suurimmista alueyhtiöistä. Tutkimus on rajattu tapausyrityksen paikallisiin autokorjaamokumppanuuksiin, sillä ne ovat merkittäviä kilpailuedun luojia vakuutusyhtiöiden välisessä kilpailussa. Lisäksi paikallisia autokorjaamokumppanuuksia ei ohjaa lainsäädännölliset kestävyysraportoinnin vaatimukset, minkä myötä myös kumppanuuksien liiketoiminnallisen vastuullisuuden kartoittamisen merkitys korostuu entisestään. Tutkielman tavoitteena on selvittää, mitä tekijöitä autokorjaamokumppanuuksien vastuullisuuden kartoittamisessa ja yhteistyösiteen ylläpitämisessä on otettava huomioon, jotta kumppanuussuhteiden vastuullisuutta voidaan johtaa kestävästi sekä asetettujen vastuullisuustavoitteiden mukaisesti. Tutkimus toteutettiin monimenetelmällisin keinoin lomakehaastattelun sekä autokorjaamokumppaneiden liiketoiminnasta kerätyn datan avulla.
Tutkimustulokset osoittavat, että kumppanuussuhteen vastuullisuuden johtamisessa korostuu vuorovaikutteisen viestinnän laadukkuuden merkitys. Tämän lisäksi avainasemassa on vastuullisuustavoitteiden saavuttamista seuraavien mittareiden asettaminen sekä niiden tehokkuuden arvioiminen. Asetettuja mittareita tulee jatkuvasti arvioida ja kehittää tavoitteiden saavuttamisen analysoimiseksi sekä liiketoimintamenetelmien tehostamiseksi. Autokorjaamokumppanuuksien vastuullisuuden johtamisessa korostuu kumppanuussuhteen piirteiden, vastuualueiden ja tietopääoman integroinnin syvyyden sekä kumppanien kohtaamien haasteiden ymmärtäminen. Ainoastaan perusteellisen yhteistyörakenteen tuntemisen kautta voidaan asettaa täsmälliset mittarit ja kannustimet sekä luoda edellytykset vuorovaikutteisen, lisäarvoa luovan ja kestävän kumppanuussuhteen muodostamiselle.