Opettajien näkemyksiä oppilasintegraation ja koulujen välisen yhteistyön toimivuudesta
Siimes, Henrietta (2024-02-19)
Opettajien näkemyksiä oppilasintegraation ja koulujen välisen yhteistyön toimivuudesta
Siimes, Henrietta
(19.02.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202402268825
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202402268825
Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena on selvittää kahden koulun opettajien näkemyksiä koulujen välisestä yhteistyöstä sekä oppilasintegraatiosta. Erityisopetusta toteutetaan Suomessa monin eri tavoin. Erityisopetuksen piiriin kuuluu erityisen tuen oppilaita vajaa 10 % kaikista Suomen koululaisista. Kaikilla lapsilla on oikeus koulunkäyntiin. Erityisopetus on viime vuosisadalla kehittynyt segregaatiosta integraatioon ja siitä inkluusioon. Segregaatiossa erityistä tukea tarvitsevat oppilaat opiskelevat erillään muusta ikäluokasta, integraatiossa osa opetuksesta tapahtuu yleisopetuksessa erityisopetuksen lisäksi ja inkluusiossa tavoitteena on opiskella alusta alkaen yleisopetuksen koulussa, jossa oppiminen on mahdollista eri tukitoimien avulla. Integraatio ja inkluusio perustuu ajatukseen tasa-arvosta ja oikeudenmukaisuudesta. Tutkimuksen mukaan opettajien asenteet erityisen tuen oppilaita kohtaan ovat merkittäviä integraation toteutumisen kannalta. Usein kuitenkin opettajilla on periaatteen tasolla positiivinen näkemys integraatiosta, mutta he näkevät sen käytännön toteutuksen ontuvan.
Tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa opettajien näkemyksiä oppilasintegraation ja koulujen välisen yhteistyön sujuvuudesta. Koulut ovat samassa pihapiirissä toimivia yläkouluja, joista toinen on yleisopetuksen koulu ja toinen erityiskoulu, jonka oppilaista osa käy integraatiossa. Tutkimuskysymyksiä on kaksi. Ensiksikin halutaan saada selville, missä määrin koulujen välinen yhteistyö koetaan toimivaksi. Toiseksi pyritään selvittämään, mitkä tekijät koetaan onnistuneen integraation edellytyksinä. Kyseessä on määrällinen survey-tutkimus. Tutkimuksen kohteena oli edellä mainittujen kahden koulun opettajat; yleisopetuksessa aineenopettajat ja erityiskoulussa erityisopettajat. Opettajia on yhteensä noin 50, joista 27 vastasi kyselyyn. Opettajien näkemyksiä aiheesta selvitettiin kontrolloidun verkkokyselyn avulla. Saatua aineistoa analysoitiin tilastointiohjelmaa apuna käyttäen.
Tutkimuksessa havaittiin, että koulujen välinen yhteistyö on kohtalaista ja onnistunut integraatio edellyttää ominaisuuksia niin oppilailta kuin opettajilta. Yhteistyötä, erityisesti yhteydenpitoa ja tiedonkulkua, olisi tarvetta lisätä. Onnistuneen integraation edellytyksiksi koettiin oppilaan riittävän korkeat ainekohtaiset taidot, hyvä lukutaito sekä kyky toimia ryhmässä. Jotta oppilaan kannalta integraatio onnistuu, tarvitaan opiskelutaitoja, koulunkäynnin rutiinien hallintaa sekä oikeaa asennetta. Opettajan ominaisuudet, jotka vaikuttavat integraation onnistumiseen ovat ensisijaisesti oman opetuksen ja opetusmenetelmien joustavuus, kyky ottaa huomioon oppilaiden yksilöllisiä opetustarpeita sekä usko omaan ammattiaitoon. Integraation kehittämiseen ja siihen liittyen opettajien tukemiseen tulisi panostaa. Opettajan työkokemuksella tuntuu olevan enemmän merkitystä kuin opinnoilla siinä, onko valmiuksia opettaa erilaisia oppilaita. Tuloksista nousi esille, ettei integraatioon tulevasta oppilaasta ole tarpeeksi ennakkotietoa. Tutkimuksen myötä kyseiset koulut saavat tietoa ja työkaluja yhteistyön ja integraation kehittämiseksi.
Tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa opettajien näkemyksiä oppilasintegraation ja koulujen välisen yhteistyön sujuvuudesta. Koulut ovat samassa pihapiirissä toimivia yläkouluja, joista toinen on yleisopetuksen koulu ja toinen erityiskoulu, jonka oppilaista osa käy integraatiossa. Tutkimuskysymyksiä on kaksi. Ensiksikin halutaan saada selville, missä määrin koulujen välinen yhteistyö koetaan toimivaksi. Toiseksi pyritään selvittämään, mitkä tekijät koetaan onnistuneen integraation edellytyksinä. Kyseessä on määrällinen survey-tutkimus. Tutkimuksen kohteena oli edellä mainittujen kahden koulun opettajat; yleisopetuksessa aineenopettajat ja erityiskoulussa erityisopettajat. Opettajia on yhteensä noin 50, joista 27 vastasi kyselyyn. Opettajien näkemyksiä aiheesta selvitettiin kontrolloidun verkkokyselyn avulla. Saatua aineistoa analysoitiin tilastointiohjelmaa apuna käyttäen.
Tutkimuksessa havaittiin, että koulujen välinen yhteistyö on kohtalaista ja onnistunut integraatio edellyttää ominaisuuksia niin oppilailta kuin opettajilta. Yhteistyötä, erityisesti yhteydenpitoa ja tiedonkulkua, olisi tarvetta lisätä. Onnistuneen integraation edellytyksiksi koettiin oppilaan riittävän korkeat ainekohtaiset taidot, hyvä lukutaito sekä kyky toimia ryhmässä. Jotta oppilaan kannalta integraatio onnistuu, tarvitaan opiskelutaitoja, koulunkäynnin rutiinien hallintaa sekä oikeaa asennetta. Opettajan ominaisuudet, jotka vaikuttavat integraation onnistumiseen ovat ensisijaisesti oman opetuksen ja opetusmenetelmien joustavuus, kyky ottaa huomioon oppilaiden yksilöllisiä opetustarpeita sekä usko omaan ammattiaitoon. Integraation kehittämiseen ja siihen liittyen opettajien tukemiseen tulisi panostaa. Opettajan työkokemuksella tuntuu olevan enemmän merkitystä kuin opinnoilla siinä, onko valmiuksia opettaa erilaisia oppilaita. Tuloksista nousi esille, ettei integraatioon tulevasta oppilaasta ole tarpeeksi ennakkotietoa. Tutkimuksen myötä kyseiset koulut saavat tietoa ja työkaluja yhteistyön ja integraation kehittämiseksi.