Vastuullisuus on osa arvojamme, strategiaamme ja jokapäiväistä toimintaamme : Vastuullisuusdiskurssit suomalaisten yritysten vuosikertomuksissa
Sneck, Julia (2024-02-26)
Vastuullisuus on osa arvojamme, strategiaamme ja jokapäiväistä toimintaamme : Vastuullisuusdiskurssit suomalaisten yritysten vuosikertomuksissa
Sneck, Julia
(26.02.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202403019514
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202403019514
Tiivistelmä
Tämä kandidaatintutkielma tarkastelee vastuullisuusdiskursseja suomalaisten pörssiyritysten vuosikertomuksissa. Aineisto koostuu viiden tunnetun yrityksen vuoden 2022 vuosikertomusten vastuullisuusraporteista. Valitut yritykset ovat Kamux, Kesko, Marimekko, Olvi ja Orthex. Tavoitteena on analyysin perusteella selvittää, mitä vastuullisuusdiskursseja vuosikertomuksissa esiintyy, minkälaisilla kielellisillä valinnoilla diskursseista kerrotaan sekä minkälaisia merkityksiä nämä kielelliset valinnat pitävät sisällään. Tutkimus osallistuu keskusteluun vastuullisuudesta, tuottaen ajankohtaista tietoa vastuullisuusdiskursseista liiketoiminnan maailmassa.
Tutkielman ala on kielitieteellinen ja aineistoa on tarkasteltu diskurssianalyysin keinoin. Diskurssit on muodostettu aineistossa havaittujen ja niistä poimittujen esimerkkien kautta. Kielenkäyttöä on tutkittu sekä yksittäisten sanojen että laajempien kokonaisuuksien kannalta. Tutkimuskirjallisuus rakentuu diskurssintutkimuksen teoriasta, yritysviestintään ja vastuullisuusviestintään liittyvästä kirjallisuudesta sekä muutamasta kauppatieteen piiriin sijoittuvasta teoksesta. Tutkimuksessa olen huomioinut laajaa monitieteistä viitekehystä ja näkökulmaa, sillä vuosikertomukset sijoittuvat vahvasti liiketoiminnan kontekstiin ja ovat ulkoisen viestinnän elementti.
Analyysin perusteella vuosikertomuksista oli mahdollista muodostaa kolme erilaista vastuullisuusdiskurssia, jotka merkityksellistävät vastuullisuutta tällä hetkellä. Nämä ovat vastuullisuus strategisena elementtinä, vastuullisuus kestävän kehityksen välineenä sekä vastuullisuus itseisarvona. Diskurssit lähestyvät vastuullisuutta erilaisista näkökulmista ja kuvaavat sitä sitoen sen moninaisiin aihepiireihin. Jokainen vastuullisuusdiskurssi on selkeästi tunnistettavissa kaikissa vuosikertomuksissa. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että vastuullisuudesta keskustellaan liiketoiminnan kontekstissa sekä välinearvon että itseisarvon kautta. Tulosten myötä voidaan myös todeta, että vastuullisuuden merkitys on julkisessa keskustelussa alati muuttuva ja epätarkka. Tulosten tarkastelussa on otettu huomioon tutkimuksen rajallinen koko sekä objektiivisen tarkastelun haasteet. Tutkimuksen rajoitettu laajuus jättää useita mahdollisuuksia jatkotutkimukselle tulevaisuudessa.
Tutkielman ala on kielitieteellinen ja aineistoa on tarkasteltu diskurssianalyysin keinoin. Diskurssit on muodostettu aineistossa havaittujen ja niistä poimittujen esimerkkien kautta. Kielenkäyttöä on tutkittu sekä yksittäisten sanojen että laajempien kokonaisuuksien kannalta. Tutkimuskirjallisuus rakentuu diskurssintutkimuksen teoriasta, yritysviestintään ja vastuullisuusviestintään liittyvästä kirjallisuudesta sekä muutamasta kauppatieteen piiriin sijoittuvasta teoksesta. Tutkimuksessa olen huomioinut laajaa monitieteistä viitekehystä ja näkökulmaa, sillä vuosikertomukset sijoittuvat vahvasti liiketoiminnan kontekstiin ja ovat ulkoisen viestinnän elementti.
Analyysin perusteella vuosikertomuksista oli mahdollista muodostaa kolme erilaista vastuullisuusdiskurssia, jotka merkityksellistävät vastuullisuutta tällä hetkellä. Nämä ovat vastuullisuus strategisena elementtinä, vastuullisuus kestävän kehityksen välineenä sekä vastuullisuus itseisarvona. Diskurssit lähestyvät vastuullisuutta erilaisista näkökulmista ja kuvaavat sitä sitoen sen moninaisiin aihepiireihin. Jokainen vastuullisuusdiskurssi on selkeästi tunnistettavissa kaikissa vuosikertomuksissa. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että vastuullisuudesta keskustellaan liiketoiminnan kontekstissa sekä välinearvon että itseisarvon kautta. Tulosten myötä voidaan myös todeta, että vastuullisuuden merkitys on julkisessa keskustelussa alati muuttuva ja epätarkka. Tulosten tarkastelussa on otettu huomioon tutkimuksen rajallinen koko sekä objektiivisen tarkastelun haasteet. Tutkimuksen rajoitettu laajuus jättää useita mahdollisuuksia jatkotutkimukselle tulevaisuudessa.