Työntekijät yritysaktivismin ytimessä : Tutkimus työntekijöiden sitoutumisesta yritysaktivismiin
Piiroinen, Karoliina (2024-01-16)
Työntekijät yritysaktivismin ytimessä : Tutkimus työntekijöiden sitoutumisesta yritysaktivismiin
Piiroinen, Karoliina
(16.01.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202401254338
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202401254338
Tiivistelmä
Yritysaktivismilla tarkoitetaan yritysten julkisia kannanottoja sosiaalisiin, poliittisiin, taloudellisiin ja ympäristöön liittyviin kysymyksiin yhteiskunnallisen muutoksen aikaansaamiseksi. Yritysaktivismi saattaa herättää vahvojakin kahtiajakautuvia reaktioita puolesta ja vastaan. Negatiivisten reaktioiden minimoimiseksi, yrityksen tulisi panostaa aktivismin uskottavuuteen ja autenttisuuteen. Uskottavan aktivismin yhtenä oleellisena piirteenä on, että aktivismi henkilöityy koko yritykseen myös henkilöstöön.
Aiemmat tutkimukset eivät ole juurikaan tutkineet aihetta työntekijöiden näkökulmasta. Tästä syystä tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella työntekijöiden sitoutumista ja sitouttamista yritysaktivismiin.
Aihetta on lähestytty kolmen osaongelman kautta:
1. Miten yritysaktivismi ymmärretään ja koetaan työntekijöiden keskuudessa?
2. Mitkä tekijät motivoivat työntekijöitä sitoutumaan osaksi yritysaktivismia?
3. Millä keinoin työntekijöitä voidaan sitouttaa yrityksen toteuttamaan aktivismiin?
Koska aikaisempia tutkimuksia työntekijöiden sitoutumisesta yritysaktivismiin ei oltu vielä tutkimuksen toteutushetkellä tehty, aihetta lähestyttiin tässä tutkielmassa yleisesti vastuullisuuskontekstissa. Aikaisempien tutkimusten mukaan työntekijöiden sitoutumiseen on havaittu vaikuttavan monet eri tekijät, kuten yrityksen ja työntekijän arvojen yhteensopivuus, työntekijän suhtautuminen ja luottamus yritystä kohtaan, vastuullisuusarvojen yhteneväisyys yrityksen sisäisen toiminnan kanssa sekä yhteisöllisyyden tunne yrityksessä. Lisäksi yritys voi pyrkiä edistämään työntekijöiden sitoutumista panostamalla oikeanlaiseen sisäiseen viestintään ja tehokkaaseen johtajuuteen. Sisäisessä viestinnässä korostuu etenkin viestinnän läpinäkyvyys ja työntekijöiden osallistaminen.
Tutkimus toteutettiin puolistrukturoituina yksilöhaastatteluina työntekijöille ja johtohenkilölle kahdesta tapausyrityksestä, jotka ovat toteuttaneet aktiivisesti yritysaktivismia. Tutkimuksen tulokset vahvistivat aikaisempia tutkimuksia ja tulosten perusteella voidaan todeta, että työntekijän sitoutuminen yritysaktivismiin on monen tekijän summa, johon yritys voi pyrkiä vaikuttamaan erityisesti läpinäkyvällä ja kattavalla sisäisellä viestinnällä sekä tarjoamalla työntekijöille mahdollisuus osallistua kannanottojen ideointiin ja toteutukseen vahvistaakseen etenkin arvojen yhteensopivuutta ja näin ollen työntekijöiden luottamusta ja suhtautumista yritykseen. Luottamus heijastuu puolestaan työntekijän haluun sitoutua yritysaktivismiin. Lisäksi yrityksen tulisi panostaa aidosti yrityksen arvoista lähtevään toimintaan ja varmistaa, että yritysaktivismin arvot näkyvät myös yrityksen sisällä. Yrityksen johdon tulisi puolestaan toimia kannanottojen kannattelevana voimana näyttäen esimerkkiä koko muulle yritykselle.
Aiemmat tutkimukset eivät ole juurikaan tutkineet aihetta työntekijöiden näkökulmasta. Tästä syystä tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella työntekijöiden sitoutumista ja sitouttamista yritysaktivismiin.
Aihetta on lähestytty kolmen osaongelman kautta:
1. Miten yritysaktivismi ymmärretään ja koetaan työntekijöiden keskuudessa?
2. Mitkä tekijät motivoivat työntekijöitä sitoutumaan osaksi yritysaktivismia?
3. Millä keinoin työntekijöitä voidaan sitouttaa yrityksen toteuttamaan aktivismiin?
Koska aikaisempia tutkimuksia työntekijöiden sitoutumisesta yritysaktivismiin ei oltu vielä tutkimuksen toteutushetkellä tehty, aihetta lähestyttiin tässä tutkielmassa yleisesti vastuullisuuskontekstissa. Aikaisempien tutkimusten mukaan työntekijöiden sitoutumiseen on havaittu vaikuttavan monet eri tekijät, kuten yrityksen ja työntekijän arvojen yhteensopivuus, työntekijän suhtautuminen ja luottamus yritystä kohtaan, vastuullisuusarvojen yhteneväisyys yrityksen sisäisen toiminnan kanssa sekä yhteisöllisyyden tunne yrityksessä. Lisäksi yritys voi pyrkiä edistämään työntekijöiden sitoutumista panostamalla oikeanlaiseen sisäiseen viestintään ja tehokkaaseen johtajuuteen. Sisäisessä viestinnässä korostuu etenkin viestinnän läpinäkyvyys ja työntekijöiden osallistaminen.
Tutkimus toteutettiin puolistrukturoituina yksilöhaastatteluina työntekijöille ja johtohenkilölle kahdesta tapausyrityksestä, jotka ovat toteuttaneet aktiivisesti yritysaktivismia. Tutkimuksen tulokset vahvistivat aikaisempia tutkimuksia ja tulosten perusteella voidaan todeta, että työntekijän sitoutuminen yritysaktivismiin on monen tekijän summa, johon yritys voi pyrkiä vaikuttamaan erityisesti läpinäkyvällä ja kattavalla sisäisellä viestinnällä sekä tarjoamalla työntekijöille mahdollisuus osallistua kannanottojen ideointiin ja toteutukseen vahvistaakseen etenkin arvojen yhteensopivuutta ja näin ollen työntekijöiden luottamusta ja suhtautumista yritykseen. Luottamus heijastuu puolestaan työntekijän haluun sitoutua yritysaktivismiin. Lisäksi yrityksen tulisi panostaa aidosti yrityksen arvoista lähtevään toimintaan ja varmistaa, että yritysaktivismin arvot näkyvät myös yrityksen sisällä. Yrityksen johdon tulisi puolestaan toimia kannanottojen kannattelevana voimana näyttäen esimerkkiä koko muulle yritykselle.