Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Suurille ikäluokille suunnatut lyhytvideot – sisällönanalyysi Facebookista

Lahti, Mikko (2024-02-13)

Suurille ikäluokille suunnatut lyhytvideot – sisällönanalyysi Facebookista

Lahti, Mikko
(13.02.2024)
Katso/Avaa
Lahti_Mikko_opinnayte.pdf (2.457Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202403059963
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia lyhytvideoiden tehokeinoja suurille ikäluokille, eli 67 79 vuotialle käytetään. Lyhytvideot ovat sosiaalisessa mediassa olevia ”räjähtäviä” ja lyhyitä videoita. Ajallisesti ne sijoittuvat viiden sekunnin ja viiden minuutin välille. Tehokeinot taas käsittävät lyhytvideoiden sisältämät asiakasta houkuttelevat tekijät, kuten esimerkiksi nautinnollisuus, informatiivisuus ja sosiaalisuus. Tutkimus keskittyi lyhytvideoihin, koska ne ovat uusi ja suhteellisen tuntematon tutkimusilmiö. Lisäksi sisältöjen muodoista erityisesti ne kiinnostavat asiakasta. Täten niiden sisältämien tehokeinojen selvittäminen oli tärkeää. Tutkimus kohdistettiin suuriin ikäluokkiin, koska heihin liittyvä sosiaalisen median tutkimus on suhteellisen vähäistä. Tämä johtuu heihin kohdistuvista valheellisista yhteiskunnallisista stereotypioista, joita ovat esimerkiksi, että he olisivat passiivisia ja eivät käyttäisi tietotekniikkaa. Kuitenkin todellisuudessa suuret ikäluokat ovat aktiivisia ja käyttävät paljon tietotekniikkaa. Tällöin heihin kohdistuva sosiaalisen median markkinoinnin tutkimus on hyvin perusteltua. Tutkimus toteutettiin laadullisella sisällönanalyysillä teoreettista viitekehystä hyödyntämällä. Teoreettisessa viitekehyksessä suuria ikäluokkia houkuttelevat lyhytvideon tehokeinot luokiteltiin suurten ikäluokkien ominaisuuksiin, lyhytvideon yleiseen tyyliin, sekä lyhytvideon kuvaan, ääneen ja tekstiin. Aineisto kerättiin ja analysoitiin ET lehden, K 50 messujen, Vanhustyön Keskusliiton ja Seniorihoivan Facebook sivuilta suurille ikäluokille kohdennetuista suosituimmista lyhytvideoista. Yhteensä videoita oli kaksikymmentä. Tutkimustuloksissa ilmeni, että suurille ikäluokille suunnattu optimaalinen lyhytvideo sisältää kaikki tyylit: nautinnollisuuden, informatiivisuuden ja sosiaalisuuden. Lisäksi ilmeni myös, että suuret ikäluokat ovat nuorekkaita ja moderneja ja täten arvostavat nuorekasta sisältöä, kuten esimerkiksi ”skeittaus graffitimaalaus” ja eroottinen tanssi. Kuitenkin, vaikka tutkimuksessa todettiin, että suurille ikäluokille suunnattu optimaalinen sisältö on vauhdikasta, niin siltikin saavutettavuus ja ymmärrettävyys on siinä tärkeää. Näin suurille ikäluokille suunnattu sisältö ei esimerkiksi sisällä paljon erikoistehosteita. Lopuksi tutkimuksessa ilmeni myös, että inhimillisyys, eli aidot ihmiset, kasvot ja suorat katseet on myös tärkeää suurille ikäluokille suunnatuissa lyhytvideoissa.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys) [4908]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste