Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kuvatuen monet muodot : Kuvatuki pedagogisena tukitoimena varhaiskasvatuksessa

Rosnell, Jessi (2024-03-08)

Kuvatuen monet muodot : Kuvatuki pedagogisena tukitoimena varhaiskasvatuksessa

Rosnell, Jessi
(08.03.2024)
Katso/Avaa
Rosnell_Jessi_Opinnayte.pdf (1.698Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024031311140
Tiivistelmä
Varhaiskasvatuksen laadukkaaseen peruspedagogiikkaan kuuluvat pedagogiset tukitoimet kuten
erilaiset kuvatuen muodot. Kuvatuki on osa puhetta tukevan ja korvaavan viestinnän (AAC)
kommunikointimenetelmiä, jolla tuetaan lapsen vuorovaikutuksen taitoja. Tutkimuksessa on runsaasti
viitteitä AAC:n keinoista kielen kehityksen edistäjänä. Kuvatuen avulla voidaan havainnollistaa,
korostaa ja konkretisoida viestin sisältöä ja tukea puheen ymmärtämisen taitoja. Kuvat auttavat lasta
tarkkaavuuden kohdentamisessa, ylläpitämisessä ja tiedon käsittelyssä.
Kuvatuen muodot on katsauksessa luokiteltu Beukelman & Light (2020) teoksen pohjalta
varhaiskasvatukseen viitekehykseen sopivaksi. Vuorovaikutuksen ja kielen kehityksen tukemiseen
liittyviä kuvatuen muotoja ovat käsitteiden ymmärtämiseen ja konkretisoimiseen liittyviä aihekuvia,
sekä lapsen osallisuutta vahvistavat kuvarakenteet. Sosiaalisemotionaalisen kehityksen tukemiseen
yhdistetään ryhmän sääntöjen ja sosiaalisten käytäntöjen kuvitukset, sekä itsesäätelytaitojen oppimisen
kannalta tärkeät tunnekuvat, joiden avulla tunteita voidaan nimetä ja tunnistaa yhdessä lapsen kanssa.
Toiminnanohjauksen kuvat ovat lapsen tarkkaavuuden suuntaamiseen ja ylläpitämiseen, sekä oman
toiminnan säätelyyn tarkoitettuja kuvia. Toiminnanohjausta voidaan tukea kuvittamalla päiväjärjestys,
pilkkomalla toiminta useamman toimintakuvan sarjaksi, vahvistamalla käytökseen liittyvän palautteen
ymmärtämistä visuaalisin keinoin sekä hahmottamalla fyysistä oppimisympäristöä kuvin.
Leikinohjaukseen liittyviä kuvatuen muotoja ovat leikinvalintataulu, leikkitoimintojen kuvittaminen ja
leikkiympäristön rikastaminen.
Luokittelu helpottaa lapsen tuen tarpeeseen sopivien kuvatukimenetelmien valintaa ja havainnollistaa
tuen tarpeen, tutkimuksen ja varhaiskasvatussuunnitelman välistä yhteyttä. Kuvatuki on tehokas ja
monipuolinen tukitoimi, joka vastaa useaan eri tuen tarpeeseen samanaikaisesti. Tukitoimen käytön
perusteena on aina lapsen yksilöllinen tarve.
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkielmat (rajattu näkyvyys) [862]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste