Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Minä en tajunnut heidän kulttuuriaan ja he eivät tajunneet sitten ehkä tätä meidän kulttuuria” : Alakoulun opettajien käsityksiä ja pedagogisia keinoja monikulttuurisuuskasvatuksesta

Hirvi, Katri; Marei, Mariam (2024-02-21)

"Minä en tajunnut heidän kulttuuriaan ja he eivät tajunneet sitten ehkä tätä meidän kulttuuria” : Alakoulun opettajien käsityksiä ja pedagogisia keinoja monikulttuurisuuskasvatuksesta

Hirvi, Katri
Marei, Mariam
(21.02.2024)
Katso/Avaa
HirviMarei-progradu.pdf (1.146Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024032212573
Tiivistelmä
Suomeen on muutettu viime vuosikymmenien aikana enenevissä määrin, minkä myötä Suomi on monikulttuurisempi kuin koskaan. Sen myötä yhteiskunnan instituutiot, koulutusjärjestelmä mukaan lukien, ovat yhä moninaisempia. Tämän tutkielman aiheena on monikulttuurisuuskasvatus suomalaisissa peruskouluissa, erityisesti alakoulun kontekstissa, ja sen tarkoituksena on tutkia luokan- ja erityisluokanopettajien näkemyksiä sekä pedagogisia käytäntöjä monikulttuurisuuskasvatuksesta. Monikulttuurisuudesta ja maahanmuutosta käydään laajaa julkista keskustelua, ja tutkimuksen taustalla on tarve ymmärtää, miten opettajat kohtaavat ja tukevat monikulttuurisia oppilaita nykypäivän monikulttuurisessa Suomessa.

Tutkielma toteutettiin kvalitatiivisin menetelmin. Aineisto kerättiin kahdella fokusryhmähaastattelulla, joihin osallistui viisi alakoulussa työskentelevää luokanopettajaa. Aineisto analysoitiin ensimmäisen tutkimuskysymyksen osalta teoriaohjaavan sisällönanalyysi keinoin ja toisen tutkimuskysymyksen osalta aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.

Opettajien käsitykset monikulttuurisuuskasvatuksesta jakautuvat kriittiseen, liberaaliin ja konservatiiviseen, mutta lähes jokainen opettaja tuo esiin kaikkien käsitysten mukaisia ajattelu- ja toimintatapoja. Tuloksemme osoittavat, että opettajat eivät edusta vain yhtä käsitystä, vaan ilmentävät puheessaan ajoittain keskenään ristiriitaisiakin käsityksiä. Aineistossa korostui erityisesti liberaali ja konservatiivinen käsitys.

Lisäksi tulokset osoittavat, että opettajat käyttävät monikulttuuristen oppilasryhmien kanssa työskennellessään erilaisia pedagogisia keinoja monikulttuurisuuskasvatuksen toteuttamiseen. Käytetyt keinot liittyvät kielitietoisuuteen, kodin ja koulun yhteistyöhön, kulttuurin moninaisuuden tukemiseen, kulttuuri-identiteetin kehityksen tukemiseen sekä antirasistiseen toimintakulttuurin luomiseen.

Tutkielma osoittaa, että opettajat tarvitsevat enemmän valmiuksia monikulttuurisuuskasvatukseen erityisesti antirasistisen opetuksen osalta. Opettajankoulutuksen olisi tarjottava opiskelijoilleen enemmän valmiuksia ja ymmärrystä monikulttuurisuuskasvatuksesta ja koulutusjärjestelmän rakenteita olisi kehitettävä vastaamaan nykypäivän monikulttuurisuutta.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys) [5165]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste