Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Palvelutarjoajan prosessimalli analytiikan kehitykselle keskisuurissa ja suurissa projekteissa

Tapio, Janita (2024-03-12)

Palvelutarjoajan prosessimalli analytiikan kehitykselle keskisuurissa ja suurissa projekteissa

Tapio, Janita
(12.03.2024)
Katso/Avaa
Tapio_Janita_opinnayte.pdf (787.5Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024032112307
Tiivistelmä
Yrityksillä on tarve ymmärtää paremmin asiakkaan kokemuksiin vaikuttavia prosesseja ja konteksteja, sillä asiakkaiden odotukset palvelun laadusta ja asiakastyytyväisyydestä ovat lisääntyneet. Kilpailukyvyn ylläpitämiseen nykypäivän markkinoilla tarvitaan muotoiluajattelua ja palvelumuotoilua. Strategisten päätösten tekeminen ja innovoiminen dynaamisessa liiketoimintaympäristössä on haaste, johon datan visuaaliset esitykset tuovat helpotusta. Ne auttavat ajattelemaan tehokkaammin ja tarjoavat johtajille oivalluksia, joita he tarvitsevat tehdäkseen parempia ja nopeampia päätöksiä.

Tämän tutkimuksen tavoitteena on arvioida, miten palvelumuotoilua voidaan hyödyntää analytiikkaratkaisujen suunnittelussa. Näkökulmana toimii analytiikkaratkaisuja asiakkaalle kehittävä ja konsultoiva yritys. Tutkimuksessa luodaan uusi palvelun tarjoajan prosessimalli analytiikan kehitykselle keskisuurissa ja suurissa projekteissa, missä on hyödynnetty palvelumuotoilun asiakaslähtöistä lähestymistapaa. Mallin tavoitteena on yhtenäistää toimeksiantajayrityksen analytiikan kehitysprosessia ja antaa selkeät toimintatavat konsulteille. Tutkielma on laadullinen tutkimus, jossa käytetään suunnittelutieteen metodologiaa. Sen aineisto kerättiin kirjallisuuskatsauksella sekä viidellä puolistrukturoiduilla haastatteluilla, joissa haastateltiin kohdeorganisaation asiantuntijoita analytiikan ja palvelumuotoilun yksiköistä.

Tutkimuksen perusteella palvelumuotoilun prosessimalli on hyödynnettävissä analytiikan kehityksessä. Analytiikan kehitysprosessit ovat jaettavissa neljään vaiheeseen, ne noudattavat divergenssi-konvergenssi ajattelua ja iteratiivisuutta. Uuden mallin vaihekohtaiset kuvaukset vastasivat haastateltavien kokemuksia ja malli saatiin validoitua. Tutkimuksessa nousi myös esille toimintatapoja, jotka eivät ole vielä yleisesti käytössä kohdeorganisaatiossa, mutta joiden koettiin olevan tärkeä osa prosessia ja tuovan lisäarvoa projektin molemmille osapuolille.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys) [4830]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste