Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Luokanopettajien näkemykset PERMA-teoriaan pohjautuvista kouluhyvinvointia tukevista keinoista ja niihin yhteydessä olevista tekijöistä

Aaltonen, Alina; Nielikäinen, Oona (2024-03-04)

Luokanopettajien näkemykset PERMA-teoriaan pohjautuvista kouluhyvinvointia tukevista keinoista ja niihin yhteydessä olevista tekijöistä

Aaltonen, Alina
Nielikäinen, Oona
(04.03.2024)
Katso/Avaa
Aaltonen_Alina_Nielikainen_Oona_opinnayte.pdf (2.290Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024032512837
Tiivistelmä
Oppilaiden hyvinvoinnin heikentyminen motivoi tutkimaan kouluhyvinvointia tukevia keinoja ja niihin yhteydessä olevia tekijöitä. Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvittää, mitä PERMA-teoriaan pohjautuvia kouluhyvinvoinnin tukemisen keinoja luokanopettajien keskuudessa käytetään, mistä ideat keinoihin löydetään ja minkä tekijöiden koetaan olevan yhteydessä keinojen käyttämisen resursseihin. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena Webropol-kyselomakkeen sekä syvähaastattelujen avulla. Kyselylomakkeen täytti 31 luokanopettajaa, joista kolme osallistui myös syvähaastatteluun. Aineistonkeruu toteutettiin vuoden 2023 keväällä ja syksyllä. Aineisto analysoitiin sekä teoriaohjaavalla että aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Lisäksi analysoinnissa hyödynnettiin teemoittelua keskeisten teemojen etsimiseen, jolloin aineisto oli helpompi jäsentää.

PERMA-teorian osatekijöistä keskityttiin tutkimaan myönteisiä tunteita, ihmissuhteita sekä merkityksellisyyttä. Tuloksissa myönteisten tunteiden tukemisen keinoina korostuivat myönteinen palaute ja luokanopettajien omien tunteiden mallintaminen. Ihmissuhteita tuettiin erityisesti välittämisellä, kiusaamiseen puuttumisella ja luomalla myönteinen ilmapiiri. Merkityksellisyyden tukemisen keinoissa nousi esille palkinnot ja oppilaan aito kohtaaminen. Tuloksista voidaan päätellä, että luokanopettajat hyödynsivät monipuolisia keinoja kouluhyvinvoinnin tukemiseen, luokan tarpeiden mukaisesti. Ideoita keinoihin löydettiin erityisesti kollegoilta, omasta arjesta ja kokemuksista sekä sosiaalisesta mediasta. Kollegoilta sekä omasta työhistoriasta sai käytännössä toimiviksi todettuja ideoita. Sosiaalinen media taas on yhä suositumpi alusta ideoiden jakamiseen. Keinojen käyttämisen resursseihin nähtiin olevan heikentävästi yhteydessä moniammatillisen yhteistyön haasteet sekä liian suuret oppilasmäärät, kun taas resursseja lisäävinä tekijöinä koettiin olevan myönteinen ilmapiiri sekä pedagoginen itsevarmuus. Tuloksista voidaan tulkita, että resurssien arviointiin ovat yhteydessä subjektiiviset kokemukset työyhteisöstä, opetuksen organisoinnista sekä luokanopettajien psyykkisistä voimavaroista.

Tulokset vahvistavat aiempien tutkimusten havaintoja keinoista, jotka tukevat kouluhyvinvointia samalla kun ne esittelevät uusia mahdollisuuksia luokanopettajien käytettäväksi. Aiempia tutkimuksia ideoiden etsimisestä sekä keinojen käyttämiseen tarkoitetuista resursseista on hyvin niukasti, joten tutkielmalla on oma paikkansa kasvatustieteellisellä tutkimuskentällä.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9066]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste