Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tunnekasvatus tärkeä osa varhaiskasvatusta : Miten tunnekasvatusta voidaan toteuttaa

Lukkala, Sari (2024-03-26)

Tunnekasvatus tärkeä osa varhaiskasvatusta : Miten tunnekasvatusta voidaan toteuttaa

Lukkala, Sari
(26.03.2024)
Katso/Avaa
Kanditutkielma.pdf (253.0Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024032713411
Tiivistelmä
Tavoitteena tällä kirjallisuuskatsaukselle on selvittää, miten tunnekasvatusta voidaan toteuttaa pienille lapsille varhaiskasvatuksessa. Perehdyin myös tunnekasvatusta edistäviin asioihin. Kirjallisuuden pohjalta etsin erilaisia tapoja toteuttaa tunnekasvatusta. Tunnekasvatus on tietoista lasten tunnetaitojen kehityksen tukemista, ja siinä on kysymys lapsen kohtaamisesta, vuorovaikutuksesta ja aidosta läsnäolosta. Tunnetaidot ovat pohjana toimivalle vuorovaikutukselle ja näin edellytys koko oppimisprosessille. Opettajan tulee tunnistaa omat tunteensa ja tunnetaitonsa voidakseen käyttää tunnekasvatusta.

Tutkimuksen menetelmä oli kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Teoriaosassa toin esille tietoa tunteista, mihin niitä tarvitaan ja miten ne meihin vaikuttavat. Koska tunnetaitoihin vaikuttavat vahvasti sosioemotionaalinen kehitys, etsin myös tietoa sosioemotionaalisesta kehityksestä ja sen ongelmista. Tunnekasvatuksen tärkeäksi pohjaksi osoittautui tunnetaidot ja niiden oppiminen sekä tukeminen.

Kirjallisuuskatsauksen tulososa toi esille, että tunnetaitojen opettelu lähtee lapsen omasta mielenkiinnosta ja halusta. Tunnetaidot vaativat muutakin kuin puhumista ja ohjeita. Tunnekasvatus kuuluu jokaiseen päivään, jolloin lapsi saa kokeilla ja harjoitella tunnetaitojaan aikuisen tukemana. Tunnetaitojen opetteluun ja tukemiseen löytyi useita eri mahdollisuuksia. Tämän kirjallisuuskatsauksen avulla saatiin selville, että tunnekasvatusta voidaan toteuttaa leikin, mielikuva- ja rentoutusharjoitusten, draaman, lukuhetken, kädentaitojen, musiikin, liikunnan, arjen tilanteiden sekä ryhmätilanteiden kautta.
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkielmat (rajattu näkyvyys) [808]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste