Biologisen evoluution vaikutus ihmismieleen : Filosofinen katsaus evoluutiopsykologiaan
Kupila, Lasse (2024-04-11)
Biologisen evoluution vaikutus ihmismieleen : Filosofinen katsaus evoluutiopsykologiaan
Kupila, Lasse
(11.04.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024041618441
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024041618441
Tiivistelmä
Tämä tutkielma perehtyy argumentteihin, jotka koskevat biologisen evoluution vaikutusta ihmismieleen, sekä evoluutiopsykologian tieteenalaan, jossa psykologian teorioita tehdään evoluutiobiologian teorioiden pohjalta. Evoluutiopsykologian mukaan ihmismielessä on synnynnäisiä ominaisuuksia, jotka ovat seurausta biologisesta evoluutiosta. Biologisen evoluution mekanismeja ovat luonnonvalinta, seksuaalivalinta, geneettinen ajautuminen, geenivirta, perustajapopulaatioilmiö sekä pullonkaulailmiö. Evoluutiopsykologian valtavirtakäsityksen mukaan valinta kohdistuu geeneihin, joten luonnonvalinta ja seksuaalivalinta tarkoittavat sellaisten geenien valikoitumista, jotka ovat kulloisessakin tilanteessa hyödyllisiä selviytymisen ja lisääntymisen kannalta. Geneettisessä ajautumisessa, geenivirrassa, perustajapopulaatioilmiössä sekä pullonkaulailmiössä evolutiivinen muutos tapahtuu pitkälti sattumanvaraisesti.
Jaan tutkielmassani evoluutiopsykologian kolmeen suuntaukseen: nativistiseen evoluutiopsykologiaan, sivutuote-evoluutiopsykologiaan sekä kulttuurievoluutiopsykologiaan. Keskityn tarkemmin nativistiseen evoluutiopsykologiaan, jossa keskeinen piirre on massiivinen mielen modulaarisuusteoria. Teorian mukaan ihmismielessä on suuri määrä informaationkäsittelytehtäviin erikoistuneita synnynnäisiä moduuleja, jotka ovat seurausta biologisesta evoluutiosta. Evoluutiopsykologiaa kohtaan on esitetty kritiikkiä niin poliittisesta epäkorrektiudesta kuin geneettisestä determinismistä. En pidä tällaista kritiikkiä aiheellisena. Sen sijaan evoluutiopsykologian suurin tieteenfilosofinen ongelma on spekulatiivisuus, joka liittyy tuhansien vuosien takaisten valintapaineiden tarkasteluun.
Johtopäätökseni on, että vaikka evoluutiopsykologiaan liittyy tieteenfilosofisia ongelmia spekulatiivisuuden ongelman vuoksi, tämä ei ole tieteenalalle ylitsepääsemätön ongelma. Kaikkeen empiiriseen tieteeseen liittyy spekulatiivisuuden ongelma, eikä evoluutiopsykologia merkittävästi poikkea tästä.
Jaan tutkielmassani evoluutiopsykologian kolmeen suuntaukseen: nativistiseen evoluutiopsykologiaan, sivutuote-evoluutiopsykologiaan sekä kulttuurievoluutiopsykologiaan. Keskityn tarkemmin nativistiseen evoluutiopsykologiaan, jossa keskeinen piirre on massiivinen mielen modulaarisuusteoria. Teorian mukaan ihmismielessä on suuri määrä informaationkäsittelytehtäviin erikoistuneita synnynnäisiä moduuleja, jotka ovat seurausta biologisesta evoluutiosta. Evoluutiopsykologiaa kohtaan on esitetty kritiikkiä niin poliittisesta epäkorrektiudesta kuin geneettisestä determinismistä. En pidä tällaista kritiikkiä aiheellisena. Sen sijaan evoluutiopsykologian suurin tieteenfilosofinen ongelma on spekulatiivisuus, joka liittyy tuhansien vuosien takaisten valintapaineiden tarkasteluun.
Johtopäätökseni on, että vaikka evoluutiopsykologiaan liittyy tieteenfilosofisia ongelmia spekulatiivisuuden ongelman vuoksi, tämä ei ole tieteenalalle ylitsepääsemätön ongelma. Kaikkeen empiiriseen tieteeseen liittyy spekulatiivisuuden ongelma, eikä evoluutiopsykologia merkittävästi poikkea tästä.