Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Samanaikaisopetus tukemassa oppilaita ja opettajaa : Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä samanaikaisopetuksesta

Sinkko, Henna (2024-02-29)

Samanaikaisopetus tukemassa oppilaita ja opettajaa : Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä samanaikaisopetuksesta

Sinkko, Henna
(29.02.2024)
Katso/Avaa
Sinkko_Henna_opinnayte.pdf (822.1Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024041718642
Tiivistelmä
Samanaikaisopetus on työtapa, jossa opettajat tekevät yhteistyötä suunnittelussa ja arvioinnissa sekä toteuttavat opetuksen samassa tilassa. Suomalaisessa koulukulttuurissa opettajat tekevät keskenään yhteistyötä, mutta yhdessä opettaminen ei ole vielä juurtunut käytäntöön. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä samanaikaisopetuksesta. Tutkimuksen teoreettinen tausta kytkeytyy vahvasti koulun ja opettajien yhteistyökulttuuriin ja samanaikaisopetukseen liittyvään aikaisempaan tutkimustietoon. Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Samanaikaisopetuksen aikaisemman tutkimuksen painottuessa kyselylomakkeilla hankittuihin aineistoihin, toteutettiin aineistonkeruu tässä tutkimuksessa haastattelun avulla. Tutkimukseen osallistui kahdeksan Turun yliopiston Rauman yksikön maisterivaiheen luokanopettajaopiskelijaa. Aineistonkeruu toteutettiin teemahaastatteluiden avulla. Kerätty aineisto litteroitiin ja analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Tutkimuksen tulosten mukaan haastateltavilla oli paljon tietoa samanaikaisopetuksesta ja sen tuomista hyödyistä ja haasteista. Samanaikaisopetuksen ymmärrettiin sisältävän jaetun pedagogisen vastuun opettajien välillä sekä opetuksen oletettiin tapahtuvan samassa tilassa. Luokanopettajaopiskelijat korostivat sopivan opettajaparin tärkeyttä, suunnittelun mahdollisuutta sekä ihmissuhdetaitoja, mitkä koettiin myös haasteiksi. Samanaikaisopetuksen ajateltiin eniten tuovan hyötyä oppilaille tuen ja yksilöllisyyden näkökulmasta. Lisäksi luokanopettajaopiskelijoiden mielestä samanaikaisopetus on keino jakaa vastuuta, asiantuntijuutta ja tukea opettajien kesken. Opettajankoulutuksen koettiin antavan yhteistyötaitoja samanaikaisopetuksen toteuttamiseen pari- ja ryhmätöiden sekä harjoitteluiden avulla. Tulosten perusteella voidaan todeta, että opettajankoulutus on antanut luokanopettajaopiskelijoille tietoja ja taitoja toimia yhteistyössä muiden ihmisten kanssa sekä toteuttaa samanaikaisopetusta koulun toimintakulttuurissa. Yhteistyökulttuurin merkitys on lisääntynyt, minkä vuoksi yhteistyötaitojen opettamiseen on jatkossakin keskityttävä opettajaopintojen aikana. Samanaikaisopetus voi olla koulun kentällä yksi keino tukea oppilaita oppimisessa sekä opettajia ammatillisessa kasvussa ja jaksamisessa.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9224]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste