Varhaiskasvatuksen opettajien työssä pysymistä uhkaavat ja edistävät tekijät
Vesterinen, Mira (2024-04-16)
Varhaiskasvatuksen opettajien työssä pysymistä uhkaavat ja edistävät tekijät
Vesterinen, Mira
(16.04.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024041919661
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024041919661
Tiivistelmä
Varhaiskasvatuksen henkilöstöpula on noussut viime vuosien aikana keskeiseksi aiheeksi varhaiskasvatusta koskevassa julkisessa keskustelussa. Pula pätevistä varhaiskasvatuksen opettajista on muodostunut koko varhaiskasvatusalaa varjostavaksi haasteeksi. Lisäksi moni nykyisistä varhaiskasvatuksen opettajista harkitsee alanvaihtoa. Koska varhaiskasvatuksen opettajan ammattia koskeva keskustelu on usein negatiivista, haluttiin tässä tutkimuksessa nostaa esiin myös ammatin positiivisia puolia. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien työssä pysymistä sekä uhkaavia että edistäviä tekijöitä. Pysyvä muutos edellyttää tietoa molemmista näkökulmista.
Tutkimus toteutettiin pääosin laadullisin menetelmin sisältäen kuitenkin piirteitä myös määrällisestä tutkimusotteesta. Tutkimuksen aineisto koostui sähköisellä kyselylomakkeella Facebookin Varhaiskasvatuksen opettajat -ryhmästä kerätyistä vastauksista. Kyselylomake sisälsi yhteensä yhdeksän kysymystä, joista osa oli avoimia kysymyksiä ja osa monivalintakysymyksiä. Kyselylomakkeeseen vastasi yhteensä 49 varhaiskasvatuksen opettajaa. Aineiston analyysissä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Aineistosta oli löydettävissä viisi työssä pysymistä uhkaavaa ja viisi työssä pysymistä edistävää tekijää. Työssä pysymistä uhkaavia tekijöitä olivat palkka, resurssit, kuormittavuus, työyhteisö ja arvostus. Työssä pysymistä edistivät puolestaan lapset, työyhteisö, merkityksellisyys, työn monipuolisuus ja autonomia. Tulosten perusteella tulisi keskittyä varhaiskasvatuksen opettajien työhyvinvoinnin tukemiseen ja työolojen parantamiseen sekä yhteiskunnallisella että organisaatiotasolla.
Tutkimus toteutettiin pääosin laadullisin menetelmin sisältäen kuitenkin piirteitä myös määrällisestä tutkimusotteesta. Tutkimuksen aineisto koostui sähköisellä kyselylomakkeella Facebookin Varhaiskasvatuksen opettajat -ryhmästä kerätyistä vastauksista. Kyselylomake sisälsi yhteensä yhdeksän kysymystä, joista osa oli avoimia kysymyksiä ja osa monivalintakysymyksiä. Kyselylomakkeeseen vastasi yhteensä 49 varhaiskasvatuksen opettajaa. Aineiston analyysissä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Aineistosta oli löydettävissä viisi työssä pysymistä uhkaavaa ja viisi työssä pysymistä edistävää tekijää. Työssä pysymistä uhkaavia tekijöitä olivat palkka, resurssit, kuormittavuus, työyhteisö ja arvostus. Työssä pysymistä edistivät puolestaan lapset, työyhteisö, merkityksellisyys, työn monipuolisuus ja autonomia. Tulosten perusteella tulisi keskittyä varhaiskasvatuksen opettajien työhyvinvoinnin tukemiseen ja työolojen parantamiseen sekä yhteiskunnallisella että organisaatiotasolla.