Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Työn tulevaisuus – tekoälyn ja asiantuntijan yhteistyö

Vuorela, Annika (2024-04-12)

Työn tulevaisuus – tekoälyn ja asiantuntijan yhteistyö

Vuorela, Annika
(12.04.2024)
Katso/Avaa
Vuorela_Annika_opinnayte.pdf (1.605Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042220192
Tiivistelmä
Digitalisaatio muokkaa työelämäämme nopeasti, ja erityisesti tekoäly on osoittanut vahvan potentiaalinsa. Tekoälyä on käytetty viime vuosina ennen kaikkea rutiinitehtävien automatisoinnissa, mutta nyt sen kehitys laajenee entistä enemmän myös kognitiivisiin tehtäviin ja asiantuntijatyöhön. Tämän kehityksen uskotaan tuovan organisaatioille tehokkuutta ja uusia mahdollisuuksia, mutta samalla se tulee haastamaan niin oppimisen kuin osaamisen kehittymisen.

Tässä tutkielmassa tavoitteena on tutkia finanssialan asiantuntijoiden kokemuksia ja näkemyksiä tekoälyn hyödyntämisestä työnsä tukena, ja tästä yhteistyöstä syntyviä osaamistarpeita. Aikaisemmat tutkimukset osoittavat, että 40 prosenttia työelämässä olevista ihmisistä joutuvat muuttamaan työnsä ydintaitoja ja osaamistarpeita seuraavan viiden vuoden aikana. Lisäksi aikaisemmat tutkimukset osoittavat huolenaiheen tekoälyn vaikutuksista oppimiseen ja osaamisen kehittymiseen. Niin ikään vähälle huomiolle tekoälykeskustelussa ovat jääneet erityisesti asiantuntijatyötä tekevät henkilöt, joiden työskentely tulee tapahtumaan yhä enemmän kehittyneen teknologian, eli tekoälyn kanssa.

Teoreettisessa viitekehyksessä perehdytään tekoälyyn, sen historialliseen kehitykseen ja tekoälyn luomiin mahdollisuuksiin sekä haasteisiin finanssialalla. Teoriaosuudessa määritellään asiantuntija ja asiantuntijuuden kehittyminen Dreyfusin taitotasomallin avulla. Tämän jälkeen edetään aikaisempien tieteellisten tutkimusten avulla tarkastelemaan tekoälyn merkitystä asiantuntijatyössä ja havaitaan jo aikaisemmin löydettyjä osaamistarpeita. Tässä tutkielmassa ei oteta kantaa mihinkään tiettyihin tekoälyn järjestelmiin, vaan pyritään tarkastelemaan yleisesti tekoälyn roolia työelämässä ja asiantuntijatyössä.

Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusotteella, jonka tavoitteena oli tarkastella ihmisten subjektiivisia kokemuksia ja näkemyksiä. Näin pyrittiin ymmärtämään kokemuksia, asenteita ja odotuksia tekoälyn integroitumisesta osaksi asiantuntijoiden työtä. Aineisto kerättiin kahdeksalta finanssialan asiantuntijalta haastattelemalla kyselylomakkeella. Tämän jälkeen kerätty tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla.

Aineistosta havaitut kokemukset ja näkemykset jaettiin neljään näkökulmaan, jotka olivat optimistit, pessimistit, pragmaatikot ja epäilijät. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että asiantuntijat suhtautuvat pääosin optimistisesti tekoälyn hyödyntämiseen. Siitä huolimatta keskeisenä tuloksena nousi esille, että he kokevat merkittävänä haasteena epäluottamuksen tekoälyn luotettavuutta, eettisyyttä ja läpinäkyvyyttä kohtaan. Asiantuntijat arvioivat tekoälyn nykyisen käytön osittain tehottomaksi, koska sen tuottamaa tietoa joudutaan usein tarkistamaan toistuvasti.

Osaamistarpeiden havaitseminen perustui asiantuntijoiden esittämiin kokemuksiin ja näkemyksiin hyödyntää tekoälyä työnsä tukena. Moni vastaajista koki, että tekoälyn tehokas hyödyntäminen tuottaa haasteita tiedon oikeanlaisessa hyödyntämisessä, kysymysten asettelussa sekä läpinäkyvyydessä. Näin ollen osaamistarpeiksi muodostuivat muun muassa tekoälylukutaito, kriittinen ajattelukyky sekä analysointi- ja soveltamistaidot. Lisäksi esille nousivat inhimilliset taidot, kuten sosiaalisten ja emotionaalisten taitojen kehittäminen, jatkuva oppiminen ja ongelmanratkaisutaidot.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (rajattu näkyvyys) [4879]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste