Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Verkkokaupat muuttuvassa maailmassa : Systemaattinen kirjallisuuskatsaus

Kunnas, Sina (2024-04-16)

Verkkokaupat muuttuvassa maailmassa : Systemaattinen kirjallisuuskatsaus

Kunnas, Sina
(16.04.2024)
Katso/Avaa
kunnas_sina_opinnaytetyo.pdf (377.6Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042220036
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tutkia verkkokauppojen toimintaa kuluttajien näkökulmasta. Toteutin tutkielman systemaattisena kirjallisuuskatsauksena ja hyödynnän sitä tehdessäni aineisto-ohjaavaa sisällönanalyysia ja teemoittelua. Kirjallisuuskatsauksessa kokosin tietoa verkkokauppaan liittyvästä kulutuksesta sekä siitä, miten vastuullisuus esiintyi aineistossa. Tutkielman aineisto koostuu kymmenestä kansainvälisestä tutkimusartikkelista, jotka kokosin kolmea eri tietokantaa hyödyntäen.

Tutkimuskysymyksiä on kaksi ja ne ovat 1.) Mitkä ominaisuudet verkkokaupoissa vaikuttavat kuluttajan ostopäätöksen syntymiseen tutkimuskirjallisuuden mukaan? ja 2.) Miten vastuullisuus on otettu tutkimuksellisesti mukaan?
Tutkielmassa tavoiteltiin syvempää ymmärrystä sille, mitkä tekijät vaikuttavat ostopäätöksen syntymiseen. Ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä ovat aineiston mukaan tuotteen hinta, yrityksen ja/tai tuotteen vastuullisuus, yrityksen maine sekä ostotapahtuman ja tuotteen saamisen helppous.

Lisäksi keskityin aineistoa tulkitessani myös siihen, miten aineiston tutkimusartikkeleissa kuvattiin vastuullisuutta ja siihen liittyviä tekijöitä. Vastuullisuus voidaan jakaa sen ekologiseen ja sosiaaliseen aspektiin. Ekologisuutta käsiteltiin aineistossa huomattavasti enemmän kuin vastuullisuuden sosiaalista puolta. Ekologinen ulottuvuus pitää sisällään aineiston perusteella muun muassa kestävät tuotanto- ja toimitusmenetelmät. Sen sijaan sosiaalinen ulottuvuus sisältää esimerkiksi oikeudenmukaisen palkan sekä ihmisarvoiset työolosuhteet. Tutkimuksen mukaan naiset pitävät vastuullisuutta miehiä useammin tärkeänä arvona. Tämä näkyy myös tutkimustuloksissa.

Tutkimuksen tulokset osoittivat, että osa kuluttajista tarvitsisi lisää informaatiota vastuullisuudesta. Lisäksi kuluttajista ne, jotka ovat tietoisia vastuullisuustekijöistä tarvitsisivat vastuullisuuden lisäksi myös muita syitä kyseisten tuotteiden ostamiselle.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt sekä syventävien opintojen opinnäytetyöt (kokotekstit) [9137]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste