Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hyvän tavan vastaista markkinointia koskevan sääntelyn perusoikeusvaikutukset

Pesonen, Tiia (2024-04-24)

Hyvän tavan vastaista markkinointia koskevan sääntelyn perusoikeusvaikutukset

Pesonen, Tiia
(24.04.2024)
Katso/Avaa
Hyv%C3%A4n%20tavan%20vastaista%20markkinointia%20koskevan%20s%C3%A4%C3%A4ntelyn%20perusoikeusvaikutukset_Pesonen%20Tiia.pdf (401.3Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042421619
Tiivistelmä
Hyvän tavan vastaisen markkinoinnin sääntely perustui aikaisemmin laintasoiseen yleislausekkeeseen,
jossa kiellettiin hyvän tavan vastainen tai muutoin sopimaton markkinointi. Sääntelyä kuitenkin
päivitettiin vuonna 2008 voimaan tulleella uudella kuluttajansuojalain (KSL, 38/1978) 2 luvulla, jonka
2 §:ään sisällytettiin tarkempi määritelmä hyvän tavan vastaiselle markkinoinnille. Tässä työssä
tarkastellaan lainopillisin menetelmin sitä, millaisia perus- ja ihmisoikeusvaikutuksia uudella
markkinoinnin hyvän tavan vastaisuutta koskevalla KSL 2 luvun 2 §:n sääntelyllä saattaa olla sekä
miten erilaisia perus- ja ihmisoikeusvaikutuksia on arvioitu lainsäätämisvaiheessa. Tutkinnan kohteina
ovat lainvalmistelun pohjana toimineet oikeusministeriön työryhmämietintö sekä hallituksen esitys.

Hyvän tavan vastaisen markkinoinnin tarkemmalla sääntelyllä pyrittiin vahvistamaan kuluttajien
perusoikeuksia kieltämällä esimerkiksi syrjivä taikka poliittisesti tai uskonnollisesti loukkaava
markkinointi. Lisäksi uuteen KSL 2 luvun 2 §:ään lisättiin alaikäissäännös, jonka tehtävä on suojella
erityisesti alaikäisten perus- ja ihmisoikeuksien toteutumista sekä estää esimerkiksi lapsen
kokemattomuuden hyödyntäminen markkinoinnissa. Hyvän tavan vastaisen markkinoinnin tarkempi
sääntely rajoittaa kuitenkin myös elinkeinonharjoittajien sananvapautta ja elinkeinovapautta. Näin
ollen sääntelyn olisi täytettävä myös perusoikeuksien yleiset rajoitusedellytykset.

Sääntelyn valmistelusta voidaan helposti havaita perustelut, joiden nojalla KSL 2 luvun 2 §:n
sääntelyä voidaan pitää hyväksyttävänä. On myös selvää, että muitakin kuin lainvalmisteluaineistossa
esille tuotuja hyväksyttävyysvaatimuksen täyttäviä perusteluita on olemassa. Toisaalta etenkin
suhteellisuusvaatimuksen arviointi on jäänyt lainvalmisteluaineistossa ohueksi. Tältä osin sääntelyn
perusoikeuksia rajoittavan luonteen vaatima perusoikeuksien yleisten rajoitusedellytysten
toteutumisarvio onkin jäänyt puutteelliseksi.
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkielmat (rajattu näkyvyys) [897]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste