Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Positiivista käyttäytymistä edistävä malli (PBIS) oppilaiden ongelmakäyttäytymisen kohtaamisessa : Systemaattinen kirjallisuuskatsaus

Pentikäinen, Oona (2024-04-25)

Positiivista käyttäytymistä edistävä malli (PBIS) oppilaiden ongelmakäyttäytymisen kohtaamisessa : Systemaattinen kirjallisuuskatsaus

Pentikäinen, Oona
(25.04.2024)
Katso/Avaa
Pentikainen_Oona_opinnayte.pdf (632.4Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042622806
Tiivistelmä
Lasten käytösongelmat ovat osa koulumaailmaa ja ne ovat yksi yleisimmistä häiriöistä kouluikäisten kohdalla. Koska käytösongelmia on erilaisia, on niiden tukemiseen keksitty erilaisia menetelmiä ja interventioita. Tässä kirjallisuuskatsauksessa tarkastelen ongelmakäyttäytymisen ilmenemistä PBIS- mallin (Positive behavioural interventions and supports) näkökulmasta. Tavoitteena on tuoda kattava kuva lasten ongelmakäyttäytymisestä ja PBIS-mallin vaikutuksista ongelmakäyttäytymisen kohtaamisessa. Sen lisäksi tarkoituksena on tuoda yleisesti tietoisuutta PBIS-mallin olemassaolosta lasten ja nuoren kanssa työskenteleville aikuisille. Tutkimusmenetelmänä toimi systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Aineistohaku tehtiin ERIC-tietokannassa, josta lopulliseen tutkimusaineistoon valikoitui 12 tutkimusartikkelia. Tutkimukset tulokset osoittavat, että PBIS-mallin käyttöönotto alakouluissa vaikutti merkittävästi ongelmakäyttäytymisen vähenemiseen sekä oppilaiden ja opettajien hyvinvointiin. PBIS-malli näytti vähentävän muun muassa aggressiota, häiriköintiä ja kiusaamista, samalla kun se paransi oppilaiden sosiaalisia taitoja ja yleistä oppimisilmapiiriä. Erilaiset PBIS-mallin sisäiset interventiot, kuten CICO-menetelmä, tarjosivat tehokasta tukea yksittäisille oppilaille, erityisesti niille, joilla oli diagnosoitu ADHD tai autismi. PBIS-mallin käyttö toi esiin myös haasteita esimerkiksi opettajien jaksamiseen ja resurssien riittävyyteen. Vaikka tulokset vaihtelivat tutkimuksesta toiseen, PBIS-mallin käyttöön liittyi positiivisia vaikutuksia, jotka ulottuivat oppilaiden käyttäytymisestä opetushenkilöstön työilmapiiriin. Tämä kirjallisuuskatsaus osoitti, että PBIS-malli on tehokas menetelmä ongelmakäytöksen hallinnassa ja positiivisen ilmapiirin luomisessa.
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkielmat (rajattu näkyvyys) [808]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste