Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Uimaopettajien näkemyksiä koulu-uinnin kehittämisestä

Seppälä, Viivi (2024-04-26)

Uimaopettajien näkemyksiä koulu-uinnin kehittämisestä

Seppälä, Viivi
(26.04.2024)
Katso/Avaa
Sepp%C3%A4l%C3%A4_Viivi_opinnayte.pdf (313.2Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024042923211
Tiivistelmä
Uimataitotutkimusten mukaan kuudesluokkalaisten uimataito on romahtanut, ja uimataidottomien lasten ja nuorten määrä on kasvanut selkeästi. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (2014) liikunnan oppianeen kohdalla, vesiliikunta on ainoa liikuntalaji, josta määritellään sisällöt ja tavoitteet. Koulujen uimaopetuksen sisällöt ja määrät vaihtelevat kunnittain, johon vaikuttaa esimerkiksi resurssit, kuntien opetussuunnitelmat ja kunnan sijainti. Uimaopetus kouluissa antaa mahdollisuudet uimataidon oppimiselle, joten uinnin tulee kuulua perusopetuksen opetussuunnitelman liikunnan sisältöihin.

Tässä laadullisessa tutkimuksessa käsitellään koulujen uinnin opetusta Suomessa sen kehittämistä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten koulujen uimaopetusta tulisi kehittää, jotta lasten ja nuorten uimataito kehittyisi. Tutkimuksessa on haastateltu kolmea koulutettua uimaopettajaa yhdestä Etelä-Suomen kunnasta. Tutkimuksen otos on pieni, joten tutkimuksessa saatuja tuloksia ei voida yleistää.

Tässä tutkimuksessa saadut tulokset toivat esiin monia kehitettäviä osa-alueita koulujen uimaopetuksen kehittämiseen liittyen. Tulosten mukaan koulujen uimaopetusta tulisi lisätä merkittävästi, jotta oppilailla olisi mahdollisuus kehittää ja ylläpitää uimataitoa. Uimaopettajien mukaan uimaopetusryhmissä on paljon oppilaiden välisiä tasoeroja. Uimaopettajat korostavat tarvetta yhteistyölle oppilaiden huoltajien, luokanopettajien ja uimaopettajien välillä. Yhteistyö mahdollistaisi esimerkiksi oppilaiden uimataitotason selvittämisen ja siten samantasoisten ryhmien muodostamisen. Kaikki muutokset koulujen uinnin opettamisen kehittämiseksi vaatisivat lisää resursseja.
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit) [1454]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste