Opettajaopiskelijoiden asenteet inklusiivista kasvatusta kohtaan
Lounasmaa, Aino (2024-05-02)
Opettajaopiskelijoiden asenteet inklusiivista kasvatusta kohtaan
Lounasmaa, Aino
(02.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050325594
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050325594
Tiivistelmä
Poliittisten päätösten myötä inkluusioon sitoutuminen tarkoittaa, että yhä useampi oppilas, jolla on erityisen tuen tarpeita, saa opetusta tavallisessa luokassa. Aikaisemmassa tutkimuksessa opettajaryhmällä huomattiin olevan merkitystä opettajan asenteisiin inkluusiota kohtaan. Tässä tutkimuksessa tutkittiin opettajaopiskelijoiden asenteita inklusiivista kasvatusta kohtaan sekä asenteiden välisiä eroja luokan- ja aineenopettajaopiskelijoissa. Lisäksi tarkasteltiin erityispedagogiikan sivuaineopintojen yhteyttä eroihin asenteissa.
Tutkimusaineisto kerättiin Webropol-kyselyllä. Kysely koostui taustamuuttujakysymysten lisäksi validoidun TAIS-asteikon väittämistä, joihin vastattiin viisiportaisella Likert-asteikolla. Kyselyyn vastasi 76 opettajaopiskelijaa, joista 46 olivat luokan- ja 30 aineenopettajaopiskelijoita. Aineiston analyysi toteutettiin kokonaispistemäärien ja väittämäkohtaisten pistemäärien tarkasteluna sekä parametrisillä t-testeillä.
Tässä tutkimuksessa opettajaopiskelijoiden asenteet inkluusiota kohtaan olivat suurilta osin neutraaleja. Luokanopettajat suhtautuivat aineenopettajia hieman myönteisemmin inkluusioon, mutta olivat aineenopettajaopiskelijoita huolestuneempia inkluusion myötä kasvavasta opettajan työmäärästä. Erityispedagogiikan opintoja suorittaneet suhtautuivat inkluusioon myönteisemmin, kuin opiskelijat, jotka eivät olleet suorittaneet erityispedagogiikan opintoja. Tutkimustulokset olivat linjassa aikaisemman tutkimuksen kanssa, mutta eivät tilastollisesti merkitseviä. Tutkimustulokset voivat auttaa opettajakoulutuksen kehittämisessä sekä antaa tietoa tulevaisuudessa tarvittavasta opettajien täydennyskoulutuksesta.
Tutkimusaineisto kerättiin Webropol-kyselyllä. Kysely koostui taustamuuttujakysymysten lisäksi validoidun TAIS-asteikon väittämistä, joihin vastattiin viisiportaisella Likert-asteikolla. Kyselyyn vastasi 76 opettajaopiskelijaa, joista 46 olivat luokan- ja 30 aineenopettajaopiskelijoita. Aineiston analyysi toteutettiin kokonaispistemäärien ja väittämäkohtaisten pistemäärien tarkasteluna sekä parametrisillä t-testeillä.
Tässä tutkimuksessa opettajaopiskelijoiden asenteet inkluusiota kohtaan olivat suurilta osin neutraaleja. Luokanopettajat suhtautuivat aineenopettajia hieman myönteisemmin inkluusioon, mutta olivat aineenopettajaopiskelijoita huolestuneempia inkluusion myötä kasvavasta opettajan työmäärästä. Erityispedagogiikan opintoja suorittaneet suhtautuivat inkluusioon myönteisemmin, kuin opiskelijat, jotka eivät olleet suorittaneet erityispedagogiikan opintoja. Tutkimustulokset olivat linjassa aikaisemman tutkimuksen kanssa, mutta eivät tilastollisesti merkitseviä. Tutkimustulokset voivat auttaa opettajakoulutuksen kehittämisessä sekä antaa tietoa tulevaisuudessa tarvittavasta opettajien täydennyskoulutuksesta.