Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tekoälyn käyttö perusopetuksessa ja aineenopettajien asenteita sitä kohtaan

Laine, Renette (2024-05-02)

Tekoälyn käyttö perusopetuksessa ja aineenopettajien asenteita sitä kohtaan

Laine, Renette
(02.05.2024)
Katso/Avaa
Laine_Renette_opinnayte.pdf (656.5Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050325788
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tutkittiin aineenopettajien tekoälyn käyttöä opetuksen suunnittelussa ja opetuksen toteutuksessa sekä niiden yhteyttä opetuksen laatuun. Tutkimuksen avulla haluttiin myös selvittää, millaisia asenteita aineenopettajilla on tekoälyä kohtaan. Aihe on tärkeä tutkittavaksi sen ajankohtaisuuden vuoksi. Tekoälyn sovellusten ja algoritmien käyttö koulutuksen alalla kasvattaa jatkuvasti kiinnostusta, mikä korostaa tärkeyttä tutkia sen vaikutusta opetukseen.

Tutkimukseen osallistui 46 aineenopettajaa eteläasuomalaisista yläkouluista. Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena, jossa aineisto kerättiin tutkimusta varten laaditulla kyselylomakkeella. Opettajille lähetetettiin sähköpostien välityksellä linkki kyselyyn, johon he saivat halutessaan vastata. Saatua aineistoa käsiteltiin ja analysoitiin SPSS -ohjelmalla, ja tulokseksi saatiin, että tekoälyn käytöllä opetuksessa on myönteinen vaikutus opetuksen laatuun. Havaittiin myös, että aineenopettajien asenteet ovat melko neutraaleja sekä positiivisesti yhteydessä tekoälyn käyttöön.

Tutkimustulokset ovat merkittäviä ja niiden avulla voidaan kehittää opettajien taitoa käyttää tekoälyä tehokkaasti ja opetuksen laatua parantavasti. Jatkotutkimuksia voidaan hyödyntää saamaan arvokasta tietoa siitä, miten voidaan suunnitella tehokkaita tekoälyn koulutusohjelmia eri opettajaryhmille.
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkielmat (rajattu näkyvyys) [854]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste