Digitaalisen opetuksen integrointi matematiikan oppitunneille yläkouluissa
Hopia, Veera; Järvinen, Jenni (2024-05-03)
Digitaalisen opetuksen integrointi matematiikan oppitunneille yläkouluissa
Hopia, Veera
Järvinen, Jenni
(03.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050727511
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050727511
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä yläkoulun matematiikan opettajilla on digitaalisesta opettamisesta. Tutkimuksessa tarkasteltiin digitaalisten opetusvälineiden käyttöön liittyviä käsityksiä ja niiden yhteyttä digitaalisten opetusvälineiden käyttöön tarvittavaan tukeen, opettajien kokemiin TVT-taitoihin, koulun resursseihin sekä valmistumisajankohtaan. Lisäksi tutkittiin, miten valmistumisajankohta on yhteydessä opettajien kokemiin TVT-taitoihin sekä käsityksiin digitaalisesta opettamisesta.
Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella ja osallistujat valikoituivat matematiikan aineenopettajille suunnatusta Facebook-ryhmästä. Kyselylomake sisälsi yhdeksän osiota, joista kahdeksan oli suljettuja kysymyksiä sekä yhden avoimen osion. Suljetuista kysymyksistä muodostettiin neljä summamuuttujaa: käsitykset, tuki, resurssit sekä taidot. Tutkimukseen osallistuneet jaettiin kolmeen ryhmään valmistumisajankohdan mukaan. SPSS-ohjelmalla tutkittiin käsityksien korrelaatioita taitojen, tuen, resurssien sekä valmistumisajankohdan kanssa. Valmistumisajankohdan mukaan jaettuja ryhmiä tarkasteltiin erikseen epäparametrisellä ANOVA-testillä.
Tulokset osoittivat digitaalisen opettamisen käsityksien korreloivan positiivisesti resurssien sekä tilastollisesti merkittävästi tuen kanssa. Valmistumisajankohta korreloi negatiivisesti digitaalisten välineiden käytön käsityksien sekä koettujen TVT-taitojen kanssa. Epäparametrisellä ANOVA-testillä tarkastellut ryhmät osoittivat, että negatiivinen korrelaatio ilmeni aikaisemmin valmistuneiden opettajien huonoimpina käsityksinä sekä huonoimpina koettuina TVT-taitoina.
Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella ja osallistujat valikoituivat matematiikan aineenopettajille suunnatusta Facebook-ryhmästä. Kyselylomake sisälsi yhdeksän osiota, joista kahdeksan oli suljettuja kysymyksiä sekä yhden avoimen osion. Suljetuista kysymyksistä muodostettiin neljä summamuuttujaa: käsitykset, tuki, resurssit sekä taidot. Tutkimukseen osallistuneet jaettiin kolmeen ryhmään valmistumisajankohdan mukaan. SPSS-ohjelmalla tutkittiin käsityksien korrelaatioita taitojen, tuen, resurssien sekä valmistumisajankohdan kanssa. Valmistumisajankohdan mukaan jaettuja ryhmiä tarkasteltiin erikseen epäparametrisellä ANOVA-testillä.
Tulokset osoittivat digitaalisen opettamisen käsityksien korreloivan positiivisesti resurssien sekä tilastollisesti merkittävästi tuen kanssa. Valmistumisajankohta korreloi negatiivisesti digitaalisten välineiden käytön käsityksien sekä koettujen TVT-taitojen kanssa. Epäparametrisellä ANOVA-testillä tarkastellut ryhmät osoittivat, että negatiivinen korrelaatio ilmeni aikaisemmin valmistuneiden opettajien huonoimpina käsityksinä sekä huonoimpina koettuina TVT-taitoina.