Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Luokanopettajien kokemukset S2-oppilaiden opettamisesta ja integroimisesta opetukseen

Eklund, Elisa; Kuiko, Roosa (2024-05-03)

Luokanopettajien kokemukset S2-oppilaiden opettamisesta ja integroimisesta opetukseen

Eklund, Elisa
Kuiko, Roosa
(03.05.2024)
Katso/Avaa
Eklund_Elisa_Kuiko_Roosa_Opinnayte.pdf (663.8Kb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
avoin
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050828009
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien kokemuksia S2-oppilaiden opettamisesta ja integroimisesta opetukseen. Tutkimuksessa haluttiin selvittää, minkälaisia haasteita luokanopettajat kokevat S2-oppilaiden opetuksessa ja integroimisessa ja miten he edistävät oppilaiden integroitumista. Näiden lisäksi tutkittiin, miten opettamisen haasteet näkyvät eri oppiaineiden välillä, minkälaista tukea ja tietoa luokanopettajat tarvitsevat ja miten kielitietoisuus huomioidaan opetuspuheessa ja oppituntien suunnittelussa.

Tutkimus toteutettiin monimenetelmällisenä kyselytutkimuksena, jossa käytettiin itselaadittua kyselylomaketta. Tutkimukseen osallistui 60 suomalaisissa kouluissa työskentelevää luokanopettajaa. Tutkimus toteutettiin poikkileikkaustutkimuksena talvella 2023–2024. Määrällistä aineistoa analysoitiin keskiarvo- ja hajontataulukon, laatikko-jana-kuvion ja pylväsdiagrammin avulla. Laadullisen aineiston analysointia lähestyttiin aineistolähtöisesti teemoitellen.

Kyselylomakkeista saatujen tulosten perusteella luokanopettajat kokivat haastavimmiksi oppimisvaikeuksien tunnistamisen, oppimateriaalien sovittamisen, oppimisen arvioinnin ja oppilaiden heterogeenisyyden. Luokanopettajat integroivat S2-oppilaita luokan opetukseen eriyttämällä, ryhmäyttämällä, yhteistyöllä, kielitietoisuudella ja opetusmetodeilla.

Tuloksista voidaan päätellä, että luokanopettajat kokevat monenlaisia haasteita S2-oppilaiden opettamisessa. He tarvitsevat lisää tukea ja tietoa haasteista selviytymiseen. Aihetta on tärkeä tutkia, koska S2-oppilaiden määrä lisääntyy jatkuvasti. Tuloksia voidaan hyödyntää opettajakoulutuksen kehittämiseen ja täydennyskoulutusten suunnittelemiseen.
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkielmat (kokotekstit) [1454]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste