Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Kandidaatin tutkielmat (rajattu näkyvyys)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lukiolaisten kokemuksia yläkoulun antamista valmiuksista biologian opiskeluun

Matila, Ella (2024-05-06)

Lukiolaisten kokemuksia yläkoulun antamista valmiuksista biologian opiskeluun

Matila, Ella
(06.05.2024)
Katso/Avaa
Matila_Ella_opinnayte.pdf (2.104Mb)
Lataukset: 

Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050828282
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintutkielmassa tutkittiin lukiolaisten kokemuksia yläkoulun antamista valmiuksista biologian opiskeluun. Valmiuksilla tarkoitettiin tässä tutkielmassa koettua tietotasoa ja kiinnostusta. Näitä selvitettiin biologian eri osa-alueissa, jotka tässä tutkimuksessa määriteltiin uusimpien eli vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden pohjalta. Tutkimuksessa käytetyt biologian osa-alueet olivat luontotuntemus, ekosysteemien toiminta, ihmisen elintoiminnot, perinnöllisyys, evoluutio ja kestävä tulevaisuus. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin koetun tietotason ja kiinnostuksen yhteyttä biologian osa-alueissa sekä sitä, oliko opiskelijan sukupuolella tai yhdeksännen luokan päättötodistuksen biologian arvosanalla yhteyttä opiskelijan koettuun tietotasoon ja kiinnostukseen biologiassa. Tutkimusaineisto kerättiin Webropol-verkkokyselynä kahden Varsinais- Suomen kunnan lukioista. Kyselyyn vastasi 46 lukion ensimmäisen vuosikurssin opiskelijaa, joista 26 oli naisia ja 20 miehiä. Aineistoa analysoitiin määrällisin tutkimusmenetelmin IBM SPSS Statistics - tilasto-ohjelmalla.

Tämän tutkimuksen mukaan opiskelijoiden koettu tietotaso ja kiinnostus olivat korkeimmat biologian osa-alueessa ihmisen elintoiminnot. Heikoin koettu tietotaso ja kiinnostus taas olivat biologian osa- alueessa ekosysteemien toiminta. Lisäksi tulokset osoittivat, että koettu tietotaso ja kiinnostus olivat yhteydessä toisiinsa kaikissa muissa biologian osa-alueissa, paitsi osa-alueessa kestävä tulevaisuus. Tulosten mukaan sukupuolten välillä ei ollut eroa siinä, millaisena he kokivat tietotasonsa biologian osa-alueissa. Kiinnostuksen suhteen sukupuolet taas erosivat niin, että tytöt olivat tilastollisesti merkitsevästi kiinnostuneempia biologiasta kuin pojat. Yhdeksännen luokan päättötodistuksen biologian arvosana ei ollut yhteydessä siihen, millaisena opiskelijat kokivat tietotasonsa biologian osa- alueissa. Arvosanan 10 saaneet opiskelijat olivat kuitenkin tilastollisesti merkitsevästi kiinnostuneempia biologiasta kuin muita arvosanoja saaneet opiskelijat.

Tämän tutkimuksen tulokset ovat linjassa aiempien tutkimustulosten kanssa parhaiten ja heikoiten osatuista biologian osa-alueista sekä siitä, että tietotaso ja kiinnostus ovat yhteydessä toisiinsa. Myös tyttöjen suurempi kiinnostus biologian oppiainetta kohtaan ja arvosanojen yhteys kiinnostukseen biologiassa on todettu aiemmissakin tutkimuksissa.
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkielmat (rajattu näkyvyys) [885]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste