Toiminnallinen oppiminen: Kuinka aktiivisuus rakentaa motivaatiota?
Aaltonen, Nelli (2024-05-06)
Toiminnallinen oppiminen: Kuinka aktiivisuus rakentaa motivaatiota?
Aaltonen, Nelli
(06.05.2024)
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
suljettu
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024051028847
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024051028847
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää toiminnallisten tehtävien vaikutusta oppimiseen ja
oppimismotivaatioon. Tutkimuksessa pyrittiin ymmärtämään, millaisia muutoksia toiminnalliset
tehtävät saivat aikaan oppilaiden käyttäytymisessä, käsityksissä ja oppimisen ilossa. Lisäksi
tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, miten toiminnalliset ja ei-toiminnalliset tehtävät vaikuttavat
oppimismotivaatioon ja miten oppilaat itse hahmottivat näiden tehtävien vaikutukset. tutkimuksen
avulla haettiin syvempää ymmärrystä siitä, miten erilaiset oppimisympäristöt ja -menetelmät voivat
edistää oppimista ja oppimismotivaatiota koulutuskontekstissa.
Aineiston keruu ja analyysi tapahtuivat havainnoinnilla ja ryhmähaastatteluilla, jotka tapahtuivat
livenä. Havainnointilomakkeet käytiin läpi käyttäen laadullista sisältöanalyysia, mikä mahdollisti
aineiston syvällisen tarkastelun ja merkityksellisten teemojen tunnistamisen. Aineisto käytiin ensin
perusteellisesti läpi, jonka jälkeen aineisto jaettiin eri aihealueisiin, perustuen lomakkeilla havaittuihin
teemoihin ja tapahtumiin. Ryhmähaastatteluissa esiin tulleet vastaukset ja havainnot koodattiin ja
ryhmiteltiin toiminnallisia puolustaviin ja ei-toiminnallisia tehtäviä puolustaviin ryhmiin, mikä
mahdollisti eri näkökulmien ja kokemusten systemaattisen jäsentämisen. Lopuksi ryhmähaastattelun ja
havainnoinnin keskeiset löydökset yhdistettiin ja muodostettiin yhtenäiset lopulliset tutkimustulokset,
jotka tarjosivat kattavan kuvan tutkittavasta ilmiöstä ja sen vaikutuksista.
Tulososiossa tutkimuksen tuloksia tarkastellaan perusteellisesti ja syvällisesti neljässä eri kategoriassa:
toiminnallisilla tehtävillä puoltavat ja vastustavat tulokset sekä ei-toiminnallisilla tehtävillä puoltavat
ja vastustavat tulokset. Tutkimuksen pohjalta voidaan todeta, että toiminnallisilla tehtävillä on
positiivinen vaikutus oppimismotivaatioon. Tämä viittaa siihen, että toiminnalliset tehtävät innostavat
oppilaita ja edistävät oppimista tehokkaammin kuin ei-toiminnalliset tehtävät. Tulosten perusteella
voidaan päätellä, että toiminnallisilla lähestymistavoilla on merkittävä rooli oppimisprosessin
tukemisessa ja oppimismotivaation ylläpitämisessä.
oppimismotivaatioon. Tutkimuksessa pyrittiin ymmärtämään, millaisia muutoksia toiminnalliset
tehtävät saivat aikaan oppilaiden käyttäytymisessä, käsityksissä ja oppimisen ilossa. Lisäksi
tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, miten toiminnalliset ja ei-toiminnalliset tehtävät vaikuttavat
oppimismotivaatioon ja miten oppilaat itse hahmottivat näiden tehtävien vaikutukset. tutkimuksen
avulla haettiin syvempää ymmärrystä siitä, miten erilaiset oppimisympäristöt ja -menetelmät voivat
edistää oppimista ja oppimismotivaatiota koulutuskontekstissa.
Aineiston keruu ja analyysi tapahtuivat havainnoinnilla ja ryhmähaastatteluilla, jotka tapahtuivat
livenä. Havainnointilomakkeet käytiin läpi käyttäen laadullista sisältöanalyysia, mikä mahdollisti
aineiston syvällisen tarkastelun ja merkityksellisten teemojen tunnistamisen. Aineisto käytiin ensin
perusteellisesti läpi, jonka jälkeen aineisto jaettiin eri aihealueisiin, perustuen lomakkeilla havaittuihin
teemoihin ja tapahtumiin. Ryhmähaastatteluissa esiin tulleet vastaukset ja havainnot koodattiin ja
ryhmiteltiin toiminnallisia puolustaviin ja ei-toiminnallisia tehtäviä puolustaviin ryhmiin, mikä
mahdollisti eri näkökulmien ja kokemusten systemaattisen jäsentämisen. Lopuksi ryhmähaastattelun ja
havainnoinnin keskeiset löydökset yhdistettiin ja muodostettiin yhtenäiset lopulliset tutkimustulokset,
jotka tarjosivat kattavan kuvan tutkittavasta ilmiöstä ja sen vaikutuksista.
Tulososiossa tutkimuksen tuloksia tarkastellaan perusteellisesti ja syvällisesti neljässä eri kategoriassa:
toiminnallisilla tehtävillä puoltavat ja vastustavat tulokset sekä ei-toiminnallisilla tehtävillä puoltavat
ja vastustavat tulokset. Tutkimuksen pohjalta voidaan todeta, että toiminnallisilla tehtävillä on
positiivinen vaikutus oppimismotivaatioon. Tämä viittaa siihen, että toiminnalliset tehtävät innostavat
oppilaita ja edistävät oppimista tehokkaammin kuin ei-toiminnalliset tehtävät. Tulosten perusteella
voidaan päätellä, että toiminnallisilla lähestymistavoilla on merkittävä rooli oppimisprosessin
tukemisessa ja oppimismotivaation ylläpitämisessä.